Hide metadata

dc.contributor.authorSamuelsen, Helene
dc.date.accessioned2018-03-10T22:27:31Z
dc.date.available2018-03-10T22:27:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSamuelsen, Helene. Dialog, spillifisering og samfunnsøkonomi - Å snakke seg til forståelse i et kunnskapssenter. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/60800
dc.description.abstractMasteroppgaven søker å se på hva slags muligheter for læring av faget samfunnsøkonomi som ligger i skolebesøk i interaktive, spillifiserte og teknologirike kunnskapssentre. Studien finner sted i et kunnskapssenter som er designet for å fasilitere læring nettopp på domenet samfunnsøkonomi gjennom et interaktivt og spillifisert rollespill, hvor deltakerne i grupper skal løse ulike oppgaver og problemstillinger. Videoopptak og interaksjonsanalyse av videregåendeelevers samhandling med hverandre, veileder, samt andre utvalgte resurser og fasilitatorer i det stringente læringsforløpet har resultert i funn knyttet til tre spenninger i forløpet. For det første finner jeg at graden av struktur balanserer tidvis svært godt med behovet for åpne rom som tillater meningsdannelse og kollektiv utforsking av forståelse. Dette dialogiske rommet er imidlertid sårbart dersom spillifiseringen og konkurransen blir for dominerende. Videre mener jeg å se at vekslingen mellom veilederfasilitert dialog og elevstyrt dialog skaper rom for utforskende tale som tidvis gir samtaler av høy utdanningsmessig verdi. Det siste funnet er knyttet til at spillifiseringen på den ene siden bidrar til å skape engasjement og motivasjon for å lære abstrakte og komplekse samfunnsøkonomiske fagbegreper. På den annen side innebærer spillifiseringen også en utfordring der konkurranse skyver den fagnære konseptuelle læring i bakgrunnen. Oppsummert har jeg funnet at den høye struktureringsgraden, spillifiseringen og dialogen er tett vevet sammen, og at det er til dels motstridende hensyn som må balanseres for at kunnskapssenteret skal fasilitere meningsdannelse og vitenskapelig resonnering på det faglige domenet.nob
dc.language.isonob
dc.subjectLæringsforskning Sosiokulturell læring Museumspedagogikk Kunnskapssentre Spillifisering 21st century skills Skolebesøk Dialogisk undervisning Teknologistøttet læring Interaksjonsanalyse
dc.titleDialog, spillifisering og samfunnsøkonomi - Å snakke seg til forståelse i et kunnskapssenternob
dc.title.alternativeDialogue, gamification and macroeconomics - Meaning making in a knowledge centereng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-03-10T22:27:31Z
dc.creator.authorSamuelsen, Helene
dc.identifier.urnURN:NBN:no-63438
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/60800/1/Masteroppgave_Helene_Samuelsen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata