Abstract
Masteroppgaven gjennomføres i samarbeid med Arbeids- og sosialdepartementet og prosjektet ”Friske arbeidsplasser” i regi av Vitenskapsbutikken ved Universitetet i Oslo. ”Friske arbeidsplasser” innebærer at departementet blant annet ønsker økt innsikt på hva som kan bidra til å skape et godt arbeidsmiljø. Med problemstillingen ”hvilken sammenheng kan det være mellom opplevd krav, kontroll og tilbakemeldinger i emosjonelt arbeid?” forsøker jeg å belyse hvordan positive og støttende tilbakemeldinger kan virke forsterkende på de positive faktorene ved det psykososiale arbeidsmiljøet i helse- og omsorgssektoren, som arena for emosjonelt arbeid. Problemstillingen blir diskutert i tråd med prinsippene for triadisk resiprok determinisme (Bandura 1987) der studiens teoretiske grunnlag blir gjort rede for som henholdsvis miljømessige, atferdsmessige og personlige faktorer. Videre blir problemstillingen belyst gjennom følgende underproblemstillinger: 1. Hvilken sammenheng er det mellom emosjonelt arbeid, krav og kontroll? 2. Hvilken sammenheng er det mellom emosjonelt arbeid og tilbakemeldinger? 3. Kan tilbakemeldinger virke som en positiv faktor på mestringsforventning og attribusjon i emosjonelt arbeid? Emosjonelt arbeid kan være både emosjonelt givende og krevende. I dette ligger en dobbeltbetydning der den givende karakteren ofte er opphavet til det som oppleves krevende, de emosjonelle kravene og de belastninger dette kan føre med seg. I denne studien vil tilbakemeldingers funksjon studeres i sammenheng med opplevde krav, kontroll og tilbakemeldinger i emosjonelt arbeid. Videre vil studien ha en positiv vinkling på tematikken, der tilbakemeldinger vil bli diskutert i lys av sosial støtte og som forsterkning av positive faktorer i det psykososiale arbeidsmiljøet. Krav, kontroll og sosial støtte vil være særlig sentralt i henhold til momenter ved det psykososiale arbeidsmiljøet i emosjonelt arbeid, der mestringsforventning og attribusjon vil være faktorer som vil tilføye emosjonelt arbeid noen dimensjoner. På bakgrunn av studiens teoretiske og empiriske grunnlag, foreligger det sammenhenger og funn som kan belyse studiens problemstilling. Det kan se ut som det er en sammenheng mellom emosjonelt arbeid, krav og kontroll. Videre kan det i denne sammenheng se ut som at høye krav og lite kontroll kan være særlig gjeldende i emosjonelt arbeid. Det kan også være en tendens at kravene i emosjonelt arbeid ofte er såkalte emosjonelle krav som oppleves særlig høye. Videre kan det se ut som at kombinasjonen høye krav og lite kontroll i emosjonelt arbeid kan være spesielt belastende. Det kan også se ut som at det er en sammenheng mellom emosjonelt arbeid og tilbakemeldinger .Videre kan det se ut som at tilbakemeldinger kan virke som en soisoemosjonell støtte i emosjonelt arbeid. Tilbakemeldinger kan også virke som et effektivt verktøy i henhold til å dele erfaringer og kunnskap på arbeidsplassen. Dette kan videre føre til en mer effektiv jobbutførelse og på denne måten føre til økt mestring av høye emosjonelle krav i emosjonelt arbeid. Det kan virke som at tilbakemeldingers funksjon som en positiv faktor på mestringsforventning og attribusjon i emosjonelt arbeid, kan ha en positiv effekt ved at tilbakemeldinger kan forsterke både fordelaktig mestringsforventning og attribusjonsmønster i emosjonelt arbeid innenfor studiens rammer og med utgangspunkt i de to sykehjemmene som studien er basert på.