Abstract
Temaet for masteravhandlingen er lokalt læreplanarbeid i samfunnsfag. Problemstillingen som belyses er: ” Hva kjennetegner samfunnsfagslærers ulike forståelser av det å bruke læreplanen som grunnlag for opplæring i samfunnsfag?” For å få svar på problemstillingen tar oppgaven utgangspunkt i to forskningsspørsmål: (1) Hvordan forstår og beskriver lærere i samfunnsfag fagets formål og det å ha god kompetanse i samfunnsfag? (2) Hvordan forholder samfunnsfagslærere seg til læreplanen i samfunnsfag når de planlegger undervisning? Oppgavens teorigrunnlag tar utgangspunkt i læreplanteori, hvor blant annet Goodlads (1984) læreplannivåer blir presentert for å gi dypere forståelse av den kompleksiteten som preger læreplanens intensjoner og realiseringen av dem. I tillegg går oppgaven nærmere inn på teori og forskning knyttet til læreres planlegging og lokalt arbeid med læreplaner. Videre har oppgaven en kvalitativ tilnærming og datamaterialet baserer seg på semistrukturerte forskningsintervjuer med fire samfunnsfagslærere ved to ulike skoler. Forskningens resultater belyser flere interessante momenter knyttet til samfunnsfagslærers forhold til læreplanen som grunnlag for opplæring i samfunnsfag. Lærerne forteller at de opplever stor frihet under dagens læreplanutforming til å kunne tilpasse undervisningen til sin elevgruppe og til å sette sitt personlige preg på faget. Samtidig beskriver informantene læreplanen i samfunnsfag som bred og omfattende, noe som medfører at de stadig må gjøre prioriteringer med tanke på hvilke kompetansemål de fokuserer på i undervisningen. I tillegg sier informantene at læreplanens kompleksitet og mulighet for tolkning, gjør at realisering av faget i det enkelte klasserom blir ulik. Hvorvidt faget preges av kunnskapsformidling eller omhandler utvikling av mer fagovergripende ferdigheter avhenger av lærernes forståelse for kompetansemålenes taksonomi. At læreplanen i samfunnsfag preges av stor bredde kombinert med et relativt stort, lokalt handlingsrom, er av avgjørende betydning for hva elevene møter som samfunnsfaget i ungdomsskolen.