Hide metadata

dc.contributor.authorDelbekk, Thea-Kathrine
dc.date.accessioned2018-02-22T22:27:58Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationDelbekk, Thea-Kathrine. Læreres tanker i en ny verden. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/60320
dc.description.abstractDenne oppgaven har fokus på to læreres holdninger til utforskende arbeidsmetoder, digitale verktøy og lokalkultur, og hvordan dette påvirker deres undervisningspraksis. Dette blir sett i sammenheng med hvordan de opplever et undervisningsopplegg, som inkluderer slike praksiser og verktøy, i et forsøk på å belyse utfordringer og muligheter for kulturelt responsiv undervisning. Håpet er at dette kan gi verdifull informasjon om hva forskere og undervisningsutviklere bør reflektere over forut for en innovasjon, samt hva som kan bidra til at slik undervisning implementeres i norske klasserom. Oppgaven er skrevet under prosjektet LOCUMS, Local Cultures for Understanding Mathematics and Science, og er basert på deres retningslinjer. Studien består av to kvalitative casestudier som ble gjennomført både i Oslo og nord i Norge. Utgangspunktet er gjennomføringen av et undervisningsopplegg (november 2016), og de følgende intervjuene av de to lærerne som var ansvarlig for gruppene hvor undervisningsopplegget ble utført. Resultatene som foreligger er et produkt av lærernes uttalelser, og den følgende tolkningen av disse. Uttalelsene viser at en lærers ønske om at elevene skal opparbeide seg kunnskapen selv, og være aktive i innhentingen av informasjon kan bidra til at utforskende arbeidsmetoder benyttes i undervisningen. Et slikt ønske kan også bidra til at digitale verktøy blir brukt, utover bruk som et middel for effektivisering av eksisterende undervisningspraksis. Hvis elevene oppleves som urolige, og læreren føler at han eller hun mister kontroll når elevene arbeider mer selvstendig kan dette ha motsatt effekt. En følelse av at digitale verktøy ikke kan heve nivået på eksisterende undervisning, vil også kunne hindre utbredt bruk av dette. Lærere som deler lokalsamfunn med elevene har i denne studien vist å ha en fordel når det kommer til å trekke lokalkultur inn i undervisningen, selv om også mer elevsentrerte undervisningsformer kan tillate inkluderingen av slikt innhold. Når lærere møter en innovasjon i form av et nytt undervisningsopplegg trenger ikke dette å påvirkes i stor grad av deres eksisterende holdninger, hvis elevenes reaksjoner er nesten utelukkende positive. Elevrespons kan dermed overskygge den skeptisisme lærer hadde til slik undervisning. Dette kan igjen føre til at en lærer som i utgangspunktet ikke benyttet undervisningspraksiser og verktøy forenlig med kulturelt responsiv undervisning åpner opp for muligheten til å benytte dette.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleLæreres tanker i en ny verdennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-02-22T22:27:58Z
dc.creator.authorDelbekk, Thea-Kathrine
dc.date.embargoenddate3017-11-12
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-62973
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/60320/1/Delbekk_masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata