Hide metadata

dc.date.accessioned2018-02-12T12:44:20Z
dc.date.available2018-02-12T12:44:20Z
dc.date.created2017-11-29T14:54:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationWeum, Maren Bragstad, Line Kildal Glavin, Kari . Hvordan helsesøstre bruker kunnskapskilder. Sykepleien Forskning. 2017, 17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/60040
dc.description.abstractBakgrunn: Helsesøsteryrket er i stadig utvikling og må tilpasses nye satsingsområder, nye faglige krav, nye oppgaver og mer ansvar. Hensikt: Hensikten med studien var å kartlegge 1) hvilke kunnskapskilder helsesøstre benytter i praksis, 2) hvilke ferdigheter helsesøstre har i å nne og vurdere forskning og nasjonale retningslinjer, 3) hvilke hindre helsesøstre møter når de skal nne og vurdere forskning og nasjonale retningslinjer, og 4) hva som påvirker ferdighetene i å vurdere forskningsbasert kunnskap. Metode: Studien er en tverrsnittsstudie der 708 helsesøstre besvarte et nettbasert spørreskjema. Vi benyttet statistiske analyser for å undersøke bruken av kunnskapskilder og faktorer som kan påvirke ferdigheter i å vurdere forskningsbasert kunnskap. Resultater: Nasjonale retningslinjer, kunnskap fra helsesøsterutdanningen, personlig erfaring og kommunens retningslinjer var de mest brukte kunnskapskildene. De største hindringene de oppga, var for lite tid til å nne forskning og utfordringer med å forstå engelskspråklige artikler. Helsesøstrene vurderte at de i stor grad var kompetente til å nne og vurdere nasjonale retningslinjer, men i mindre grad kompetente til å vurdere forskningsbasert kunnskap. Helsesøstre med mastergrad og helsesøstre i fulltidsstilling hadde signikant høyere odds for å vurdere seg selv som kompetente til å vurdere forskning. Konklusjon: Nasjonale retningslinjer er helsesøstrenes mest brukte kunnskapskilde. For å kunne ha en kunnskapsbasert yrkesutøvelse må helsesøstre ha kompetanse til å vurdere anbefalingene i nasjonale retningslinjer sammen med andre kunnskapskilder. Et fremtidig nasjonalt kompetanse- og utviklingssenter for helsestasjons- og skolehelsetjenesten vil kunne spille en viktig rolle for å implementere nasjonale retningslinjer og kvalitetssikre lokale prosedyrer i kommunene.
dc.languageNB
dc.publisherNorsk Sykepleierforbund
dc.titleHvordan helsesøstre bruker kunnskapskilderen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorWeum, Maren
dc.creator.authorBragstad, Line Kildal
dc.creator.authorGlavin, Kari
cristin.unitcode185,52,12,0
cristin.unitnameAvdeling for sykepleievitenskap
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1520344
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Sykepleien Forskning&rft.volume=17&rft.spage=&rft.date=2017
dc.identifier.jtitleSykepleien Forskning
dc.identifier.volume17
dc.identifier.pagecount22
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.4220/Sykepleienf.2017.64242
dc.identifier.urnURN:NBN:no-62701
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1890-2936
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/60040/2/pdf-export-64242-3.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata