dc.date.accessioned | 2018-02-12T12:44:20Z | |
dc.date.available | 2018-02-12T12:44:20Z | |
dc.date.created | 2017-11-29T14:54:40Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Weum, Maren Bragstad, Line Kildal Glavin, Kari . Hvordan helsesøstre bruker kunnskapskilder. Sykepleien Forskning. 2017, 17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/60040 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Helsesøsteryrket er i stadig utvikling og må tilpasses nye satsingsområder, nye faglige krav, nye oppgaver og mer ansvar.
Hensikt: Hensikten med studien var å kartlegge 1) hvilke kunnskapskilder helsesøstre benytter i praksis, 2) hvilke ferdigheter helsesøstre har i å nne og vurdere forskning og nasjonale retningslinjer, 3) hvilke hindre helsesøstre møter når de skal nne og vurdere forskning og nasjonale retningslinjer, og 4) hva som påvirker ferdighetene i å vurdere forskningsbasert kunnskap.
Metode: Studien er en tverrsnittsstudie der 708 helsesøstre besvarte et nettbasert spørreskjema. Vi benyttet statistiske analyser for å undersøke bruken av kunnskapskilder og faktorer som kan påvirke ferdigheter i å vurdere forskningsbasert kunnskap.
Resultater: Nasjonale retningslinjer, kunnskap fra helsesøsterutdanningen, personlig erfaring og kommunens retningslinjer var de mest brukte kunnskapskildene. De største hindringene de oppga, var for lite tid til å nne forskning og utfordringer med å forstå engelskspråklige artikler. Helsesøstrene vurderte at de i stor grad var kompetente til å nne og vurdere nasjonale retningslinjer, men i mindre grad kompetente til å vurdere forskningsbasert kunnskap. Helsesøstre med mastergrad og helsesøstre i fulltidsstilling hadde signikant høyere odds for å vurdere seg selv som kompetente til å vurdere forskning.
Konklusjon: Nasjonale retningslinjer er helsesøstrenes mest brukte kunnskapskilde. For å kunne ha en kunnskapsbasert yrkesutøvelse må helsesøstre ha kompetanse til å vurdere anbefalingene i nasjonale retningslinjer sammen med andre kunnskapskilder. Et fremtidig nasjonalt kompetanse- og utviklingssenter for helsestasjons- og skolehelsetjenesten vil kunne spille en viktig rolle for å implementere nasjonale retningslinjer og kvalitetssikre lokale prosedyrer i kommunene. | |
dc.language | NB | |
dc.publisher | Norsk Sykepleierforbund | |
dc.title | Hvordan helsesøstre bruker kunnskapskilder | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.creator.author | Weum, Maren | |
dc.creator.author | Bragstad, Line Kildal | |
dc.creator.author | Glavin, Kari | |
cristin.unitcode | 185,52,12,0 | |
cristin.unitname | Avdeling for sykepleievitenskap | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1520344 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Sykepleien Forskning&rft.volume=17&rft.spage=&rft.date=2017 | |
dc.identifier.jtitle | Sykepleien Forskning | |
dc.identifier.volume | 17 | |
dc.identifier.pagecount | 22 | |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.4220/Sykepleienf.2017.64242 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-62701 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 1890-2936 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/60040/2/pdf-export-64242-3.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |