Abstract
Å være rektor er en sammensatt rolle og jobb. Rektor skal ivareta elevers, foreldres og ansattes juridiske rettigheter, styre økonomien, og lede skolens administrasjon. Samtidig skal arbeidet balanseres mot elevens og skolens utvikling og læring (Lillejord, 2011). I resultater fra Talis 2013(Norske funn fra ungdomstrinnet i internasjonalt lys, NIFU, arbeidsnotat 10/2014) trekkes det frem at norske rektorer ikke er så tett på skolens kjernevirksomhet som sine utenlandske kollegaer. Rektors rolle og profesjon understrekes også i Meld.St 31(2007-2008): «En OECD –studie slår også fast at skoleledelsen har vesentlig innvirkning på læring og læringsmiljø. Rektor og den øvrige ledelsen har betydning for elevenes læringsutbytte og trivsel på flere måte» Med disse sammensatte og komplekse arbeidsområdene som utgangspunkt har jeg undersøkt rektors opplevde behov for veiledning . Jeg har ikke funnet tidligere undersøkelser på det samme temaet. Min tilnærming har vært fenomenologisk. Empirien er samlet gjennom kvalitative forskningsintervjuer av tre rektorer i norsk grunnskole. Innsamlet empiri er analysert gjennom en teoretisk innholdsanalyse. Problemstillingen forankres i teorien som består av ledelsesmodeller med vekt på læringssentrert ledelse, en presentasjon av begrepet veiledning med vekt på Scheins veiledningsmodell og profesjons veiledning, innføring i teorien om elevsentrert skoleledelse, og metoden Learning Walks. Og med denne teorien som utgangspunkt har jeg laget et rammeverk for drøfting av funnene i undersøkelsen. Undersøkelsen viser at rektor opplever et behov for veiledning og har positive erfaringer med ekstern veiledning. Rektorene forteller at det ikke finnes noe system eller ordning for rektorene med å få veiledning, men at de selv har sørget for å få ekstern veiledning og støtte i perioder. Rektorene utrykker et behov for emosjonell støtte i jobben sin og opplever at de har større tillitt til en ekstern veileder enn sin overordnede, det vil si skoleeier. Funnene viser at det rektor mestrer best er å lede lærernes utvikling og læring og å bygge tillitt og gode relasjoner til lærerne. Ut fra funnene i undersøkelsen er det spesielt to områder som er fremtredende for hva de ønsker veiledning på og det er læringsmiljøet og det å forsikre seg om kvaliteten på undervisningen. Samtlige rektorer tar opp skolevandring og at det er noe de utrykker usikkerhet rundt og ønsker å mestre bedre.