Skjul metadata

dc.date.accessioned2018-01-30T15:53:12Z
dc.date.available2018-01-30T15:53:12Z
dc.date.created2017-11-10T15:34:03Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationHarnæs, Liv Andlem . Ordtoner i det norske talespråket til utenlandske studenter med tysk som førstespråk. En akustisk studie og et didaktisk perspektiv.. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. 2017, 1(2), 157-191
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/59794
dc.description.abstractDenne undersøkelsen har som mål å gi innsikt i produksjonen av østnorske ordmelodier hos internasjonale studenter med tysk som førstespråk (S2-talere) og hos norske førstespråksbrukere (S1-talere). Sju tyske studenter på norskkurs på trinn 3 ved Universitetet i Oslo (UiO) og sju østnorske S1-talere har lest inn de samme setningene. I setningene har jeg valgt ut ord som i østnorsk uttales med aksent 1 og ord som uttales med aksent 2. Den norske uttalen til de tyske S2-talerne og til de norske S1-talerne ble målt akustisk og tonegangen sammenlignet. Fordi trykksterk stavelse i tysk, som i mange andre språk, gjerne har en høy tone, var min hypotese at de tyske S2-talerne ville ha vansker med å produsere lav tone i trykkstavelsen i østnorske aksent 1-ord. Resultatene bekreftet denne hypotesen, men viste samtidig et generelt høyere tonenivå hos S2-talerne. Resultatene viste også at man ikke kan registrere klare forskjeller i realiseringen av de to toneaksentene hos S2-talerne.en_US
dc.languageNB
dc.publisherFagbokforlaget
dc.titleOrdtoner i det norske talespråket til utenlandske studenter med tysk som førstespråk. En akustisk studie og et didaktisk perspektiv.en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorHarnæs, Liv Andlem
cristin.unitcode185,14,35,0
cristin.unitnameInstitutt for lingvistiske og nordiske studier
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1513087
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning&rft.volume=1&rft.spage=157&rft.date=2017
dc.identifier.jtitleNordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
dc.identifier.volume1
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage157
dc.identifier.endpage191
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2017-02-04
dc.identifier.urnURN:NBN:no-62456
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0809-9227
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/59794/1/Ordtoner%2Bi%2Bdet%2Bnorske%2Btalespr%25C3%25A5ket%2Btil%2Butenlandske%2Bstudenter%2Bmed%2Btysk%2Bsom%2Bf%25C3%25B8rstespr%25C3%25A5k.%2BEn%2Bakustisk%2Bstudie%2Bog%2Bet%2Bdidaktisk%2Bperspektiv%2BREV%2BFIN.pdf
dc.type.versionAcceptedVersion


Tilhørende fil(er)

Finnes i følgende samling

Skjul metadata