dc.date.accessioned | 2018-01-30T15:53:12Z | |
dc.date.available | 2018-01-30T15:53:12Z | |
dc.date.created | 2017-11-10T15:34:03Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Harnæs, Liv Andlem . Ordtoner i det norske talespråket til utenlandske studenter med tysk som førstespråk. En akustisk studie og et didaktisk perspektiv.. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. 2017, 1(2), 157-191 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/59794 | |
dc.description.abstract | Denne undersøkelsen har som mål å gi innsikt i produksjonen av østnorske ordmelodier hos internasjonale studenter med tysk som førstespråk (S2-talere) og hos norske førstespråksbrukere (S1-talere). Sju tyske studenter på norskkurs på trinn 3 ved Universitetet i Oslo (UiO) og sju østnorske S1-talere har lest inn de samme setningene. I setningene har jeg valgt ut ord som i østnorsk uttales med aksent 1 og ord som uttales med aksent 2. Den norske uttalen til de tyske S2-talerne og til de norske S1-talerne ble målt akustisk og tonegangen sammenlignet. Fordi trykksterk stavelse i tysk, som i mange andre språk, gjerne har en høy tone, var min hypotese at de tyske S2-talerne ville ha vansker med å produsere lav tone i trykkstavelsen i østnorske aksent 1-ord. Resultatene bekreftet denne hypotesen, men viste samtidig et generelt høyere tonenivå hos S2-talerne. Resultatene viste også at man ikke kan registrere klare forskjeller i realiseringen av de to toneaksentene hos S2-talerne. | en_US |
dc.language | NB | |
dc.publisher | Fagbokforlaget | |
dc.title | Ordtoner i det norske talespråket til utenlandske studenter med tysk som førstespråk. En akustisk studie og et didaktisk perspektiv. | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.creator.author | Harnæs, Liv Andlem | |
cristin.unitcode | 185,14,35,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lingvistiske og nordiske studier | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1513087 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning&rft.volume=1&rft.spage=157&rft.date=2017 | |
dc.identifier.jtitle | Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning | |
dc.identifier.volume | 1 | |
dc.identifier.issue | 2 | |
dc.identifier.startpage | 157 | |
dc.identifier.endpage | 191 | |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2017-02-04 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-62456 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 0809-9227 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/59794/1/Ordtoner%2Bi%2Bdet%2Bnorske%2Btalespr%25C3%25A5ket%2Btil%2Butenlandske%2Bstudenter%2Bmed%2Btysk%2Bsom%2Bf%25C3%25B8rstespr%25C3%25A5k.%2BEn%2Bakustisk%2Bstudie%2Bog%2Bet%2Bdidaktisk%2Bperspektiv%2BREV%2BFIN.pdf | |
dc.type.version | AcceptedVersion | |