Hide metadata

dc.date.accessioned2018-01-22T16:46:20Z
dc.date.available2018-01-22T16:46:20Z
dc.date.created2017-12-30T10:57:41Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationRoe, Astrid Jensen, Ragnhild Engdal . Hva kjennetegner de svakeste elevenes lesekompetanse, lesevaner og strategikunnskap når de går ut av grunnskolen?. Nordic Journal of Literacy Research. 2017, 3(2)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/59654
dc.description.abstractDe norske PISA-resultatene i 2015 viste en framgang i lesing for norske 15-åringere, men andelen elever på det laveste nivået var fortsatt uendret. Denne artikkelen studerer de norske elevene i denne kategorien når det gjelder hvilke tekst- og oppgavetyper de har særlige problemer med og hva som kjennetegner deres lesevaner og kunnskap om lesestrategier. Datagrunnlaget stammer i hovedsak fra PISA 2009, da lesing hadde hovedfokus. Resultatene viser at de svakeste leserne relativt sett har størst problemer med komplekse fagtekster og minst problemer med skjønnlitterære tekster, og at de mangler kunnskap om lesestrategier. Samtidig er de mer interessert i å lese aviser og nettbaserte tekster enn skjønnlitteratur. Vi peker på elevenes leseinteresser, samt viktigheten av å arbeide med leseforståelse i alle fag, også i videregående skole, som utgangspunkt for å bidra til å redusere andelen svake lesere.en_US
dc.languageNB
dc.language.isonoen_US
dc.publisherNordic Open Access Scholarly Publishing - a division of CappelenDamm Akademisk
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleHva kjennetegner de svakeste elevenes lesekompetanse, lesevaner og strategikunnskap når de går ut av grunnskolen?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorRoe, Astrid
dc.creator.authorJensen, Ragnhild Engdal
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1532966
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Nordic Journal of Literacy Research&rft.volume=3&rft.spage=&rft.date=2017
dc.identifier.jtitleNordic Journal of Literacy Research
dc.identifier.volume3
dc.identifier.issue2
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/njlr.v3.882
dc.identifier.urnURN:NBN:no-62331
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn2464-1596
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/59654/1/882-61-7646-1-10-20171228.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International