dc.date.accessioned | 2018-01-15T08:51:45Z | |
dc.date.available | 2018-01-15T08:51:45Z | |
dc.date.created | 2016-06-30T10:07:05Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Lejonberg, Eli Elstad, Eyvind Hunskaar, Tove Seiness . Behov for å utvikle "det tredje rom" i relasjonen mellom universitet og praksisskoler. UNIPED. 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/59597 | |
dc.description.abstract | Lærerutdanningene er blitt kritisert for å fokusere for mye på teoretisk kunnskap med manglende relevans for praktisk lærerarbeid. Økt innslag av praksis er blitt trukket frem som løsning på utfordringen. Arbeid med profesjonell utvikling i praksis er imidlertid utfordrende, og det er et hovedpoeng i denne artikkelen at økt praksisandel i seg selv ikke er løsningen på lærerutdanningens utfordringer. Vi argumenterer for tett samarbeid mellom lærerutdanningene, veilederutdanningene og praksisskolene i «det tredje rom», samt for profesjonalisering av veiledere i praksis som satsningsområde i arbeidet med videre-utvikling av kvalitet i lærerutdanningens praksisdel. Vi presenterer tre modeller for å belyse samarbeidsrelasjonen mellom lærerutdanning og praksisskoler. Benevnelsen «profesjonsrettet praksis» brukes for å benevne kvalifisert og teoribasert arbeid med lærerstudenters profesjonelle utvikling i lærerutdanningens praksis. Artikkelen belyser vurderinger knyttet til utfordringer og veivalg i det videre arbeidet med utviklingen av en profesjonsrettet praksis i lærerutdanningen. | en_US |
dc.language | NB | |
dc.language.iso | no | en_US |
dc.publisher | Universitets- og høgskolerådet | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.title | Behov for å utvikle "det tredje rom" i relasjonen mellom universitet og praksisskoler | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.creator.author | Lejonberg, Eli | |
dc.creator.author | Elstad, Eyvind | |
dc.creator.author | Hunskaar, Tove Seiness | |
cristin.unitcode | 185,18,2,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning og skoleforskning | |
cristin.ispublished | false | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1365189 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=UNIPED&rft.volume=&rft.spage=&rft.date=2017 | |
dc.identifier.jtitle | UNIPED | |
dc.identifier.volume | 40 | |
dc.identifier.issue | 1 | |
dc.identifier.startpage | 68 | |
dc.identifier.endpage | 85 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/ISSN.1893-8981-2017-01-06 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-62287 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/59597/1/behov_for_aa_utvikle_det_tredje_rom_irelasjonenmellom_uni.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |