Hide metadata

dc.date.accessioned2018-01-15T08:51:45Z
dc.date.available2018-01-15T08:51:45Z
dc.date.created2016-06-30T10:07:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationLejonberg, Eli Elstad, Eyvind Hunskaar, Tove Seiness . Behov for å utvikle "det tredje rom" i relasjonen mellom universitet og praksisskoler. UNIPED. 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/59597
dc.description.abstractLærerutdanningene er blitt kritisert for å fokusere for mye på teoretisk kunnskap med manglende relevans for praktisk lærerarbeid. Økt innslag av praksis er blitt trukket frem som løsning på utfordringen. Arbeid med profesjonell utvikling i praksis er imidlertid utfordrende, og det er et hovedpoeng i denne artikkelen at økt praksisandel i seg selv ikke er løsningen på lærerutdanningens utfordringer. Vi argumenterer for tett samarbeid mellom lærerutdanningene, veilederutdanningene og praksisskolene i «det tredje rom», samt for profesjonalisering av veiledere i praksis som satsningsområde i arbeidet med videre-utvikling av kvalitet i lærerutdanningens praksisdel. Vi presenterer tre modeller for å belyse samarbeidsrelasjonen mellom lærerutdanning og praksisskoler. Benevnelsen «profesjonsrettet praksis» brukes for å benevne kvalifisert og teoribasert arbeid med lærerstudenters profesjonelle utvikling i lærerutdanningens praksis. Artikkelen belyser vurderinger knyttet til utfordringer og veivalg i det videre arbeidet med utviklingen av en profesjonsrettet praksis i lærerutdanningen.en_US
dc.languageNB
dc.language.isonoen_US
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådet
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleBehov for å utvikle "det tredje rom" i relasjonen mellom universitet og praksisskoleren_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorLejonberg, Eli
dc.creator.authorElstad, Eyvind
dc.creator.authorHunskaar, Tove Seiness
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedfalse
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1365189
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=UNIPED&rft.volume=&rft.spage=&rft.date=2017
dc.identifier.jtitleUNIPED
dc.identifier.volume40
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage68
dc.identifier.endpage85
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/ISSN.1893-8981-2017-01-06
dc.identifier.urnURN:NBN:no-62287
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1893-8981
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/59597/1/behov_for_aa_utvikle_det_tredje_rom_irelasjonenmellom_uni.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-NonCommercial 4.0 International
This item's license is: Attribution-NonCommercial 4.0 International