Hide metadata

dc.date.accessioned2017-10-06T13:52:07Z
dc.date.available2017-10-06T13:52:07Z
dc.date.created2017-10-05T00:53:25Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSinnes, Astrid Tonette Straume, Ingerid . Bærekraftig utvikling, tverrfaglighet og dybdelæring: fra big ideas til store spørsmål. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2017, 11(3)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58648
dc.description.abstractI den norske stortingsmeldingen «Fag – Fordypning – Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet» er «bærekraftig utvikling» ett av tre tverrfaglige temaer som skal gi retning til fornyelse av skolefagene. Sammenlignet med resten av Skandinavia har bærekraftig utvikling så langt hatt en mindre forpliktende stilling i norsk skole. Bakgrunnen for dette er sammensatt, og skyldes forhold både i og utenfor skolen. Spørsmålet som diskuteres her, er hvordan den nye satsningen på utdanning for bærekraftig utvikling kan gi temaet en mer aktiv rolle i framtidens norske skole enn det vi har sett til nå. I den sammenheng ser vi spesielt på spenninger implisitt i begrepet bærekraftig utvikling, forholdet mellom dybdelæring og tverrfaglighet, samt betydningen av handlinger og erfaringer som fremmer en bærekraftig utvikling. Konklusjonen er at det er tvilsomt om fokusering på «big ideas» og kjerneelementer i fagene (stortingsmeldingens anbefalinger) i seg selv vil lede til den tverrfaglige, systemiske forståelsen og kompetansen som er nødvendig for å leve bærekraftige liv i framtidens samfunn. Som alternativ tilnærming foreslår vi å ta utgangspunkt i tidens store spørsmål: det vi lurer på i dag.en_US
dc.languageIT
dc.titleBærekraftig utvikling, tverrfaglighet og dybdelæring: fra big ideas til store spørsmålen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorSinnes, Astrid Tonette
dc.creator.authorStraume, Ingerid
cristin.unitcode185,34,20,0
cristin.unitnameHumSam-biblioteket
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1502375
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge&rft.volume=11&rft.spage=&rft.date=2017
dc.identifier.jtitleActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge
dc.identifier.volume11
dc.identifier.issue3
dc.identifier.pagecount23
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5617/adno.4698
dc.identifier.urnURN:NBN:no-61353
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1504-9922
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58648/1/Sinnes%2Band%2BStraume%2BB%25C3%25A6rekraftig%2Butvikling%252C%2Btverrfaglighet%2Bog%2Bdybdel%25C3%25A6ring.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata