Hide metadata

dc.contributor.authorDannemark, Andrea
dc.date.accessioned2017-09-26T22:27:35Z
dc.date.available2017-09-26T22:27:35Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationDannemark, Andrea. Motivasjon for kompetanseutvikling - En studie av to kurs i Veidekke. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58563
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker motivasjon for intern kompetanseutvikling blant ansatte i Veidekke. I et arbeidsliv karakterisert av økende konkurranse mellom organisasjoner får kompetanseutvikling en stadig større plass. Studier har funnet at motivasjon har positiv sammenheng med: for det første læring; for det andre tilfredshet i etterkant av trenings- og utviklingstiltak; og for det tredje overføring av nødvendig kunnskap til arbeidssituasjonen. En dypere forståelse for ansattes motivasjon for kursdeltakelse synes dermed å kunne bidra til å forbedre organisasjonens arbeid med, og utbytte av, kompetanseutviklende tiltak. Studien tar for seg to typer kurs; ett frivillig og ett obligatorisk. Spesifikt tar oppgaven utgangspunkt i en komparativ kvalitativ case-studie av deltakere fra et frivillig Utviklingsprogram i prosjekteringsledelse og deltakere fra et obligatoriske 40-timers HMS-kurs. Hensikten er å sammenligne de to kursene for å få innsikt i hvilke fellestrekk og ulikheter som kan gjenfinnes på tvers av dem. Begge kursene gjennomføres internt i regi av Veidekkeskolen, bedriftens senter for læring og utvikling. Utvalget består av totalt 12 deltakere, seks fra hvert kurs. Med den hensikt å finne ut hvordan deltakernes motivasjon utvikler seg underveis, ble disse bedt om å svare på to spørsmål i forkant av kursdeltakelse og deretter intervjuet om sine erfaringer og ønsker om framtidig kompetanseutvikling i bedriften etter å ha gjennomført deler av kurset. Oppgavens teoretiske rammeverk trekker inspirasjon fra både ulike motivasjonsteorier og tidligere forskning på feltet. Selvbestemmelsesteorien står sentralt, da denne gir mulighet til å skille mellom følgende motivasjonsformer: amotivasjon, indre motivasjon, samt ulike former for ytre motivasjon. Både kjennetegn og implikasjoner av disse behandles. Tidligere forskning har bidratt med inspirasjon til aspekter som viser seg som sentrale for framveksten av ønskede motivasjonsformer. De ansattes kompetansefølelse, autonomi, tilhørighet, subjektive mestringsevne, forventninger og støtte er faktorer som benyttes i oppgaven. Konkret søker denne oppgaven å besvare følgende problemstilling: Hva kjennetegner og påvirker motivasjon for deltakelse på henholdsvis frivillige og obligatoriske kurs før, under og etter gjennomføring? Studiens resultater kan sammenfattes i tre hovedfunn: • Et første hovedfunn er at deltakerne ikke ser ut til å kunne kategoriseres inn i klart atskilte motivasjonskategorier. Samtlige 12 deltakere gir uttrykk for å være motiverte av faktorer tilhørende flere ulike motivasjonsformer i forkant av kurset. Indre motivasjon og ulike former for ytre motivasjon ser dermed ikke ut til å være rene kategorier for deltakerne, men ser snarere ut til å kunne fungere i samspill. • Et annet hovedfunn er at kombinasjonen av motivasjonsformer er ulik for deltakerne fra de to kursene. Mens deltakerne fra det frivillige kurset tenderer mot å være indre motiverte og har tydelige forventninger i forkant, er deltakerne fra det obligatoriske kurset ytre motiverte og har mer generelle forventninger. Deltakernes autonomi og opplevd støtte og motstand ser ut til å være med på å forklare denne forskjellen mellom de to gruppene. • Et tredje hovedfunn er at deltakernes motivasjon ser ut til å være dynamisk og i kontinuerlig reforhandling med omgivelsene. Deltakernes motivasjon kan således både påvirkes og endres underveis i kursforløpet. Den enkelte sine forventninger og imøtekommelse av disse ser ut til å være av stor betydning for hvordan deltakernes motivasjon utvikler seg. Innfrielse av forventninger ser ut til å være særlig avhengig av den enkeltes opplevelse av mestring og faglig innhold. Det argumenteres for at forventninger som overgås eller ikke møtes medfører henholdsvis mer eller mindre optimal motivasjon underveis i kursforløpet. I forlengelse av problemstillingen undersøkes deltakernes ønsker om framtidig kompetanseutvikling, da dette vil kunne antyde hvorvidt endringer i motivasjonen til disse underveis i kursforløpet strekker seg utover den aktuelle kursdeltakelsen. Et viktig funn er at deltakerne fra begge kurs gir uttrykk for et overordnet positivt syn på egen framtidig kompetanseutvikling i Veidekke, uavhengig av kursopplevelse. Det argumenteres av den grunn for at negative opplevelser av de aktuelle kursene ikke ser ut til å medføre svekket motivasjon for deltakelse på andre kurs. På bakgrunn av forskjeller på tvers av de to gruppene hva gjelder spesifikke kursønsker ser det imidlertid ut til at informasjon om aktuelle kurs er en innvirkende faktor.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleMotivasjon for kompetanseutvikling - En studie av to kurs i Veidekkenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-26T22:27:35Z
dc.creator.authorDannemark, Andrea
dc.identifier.urnURN:NBN:no-61283
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58563/1/Masteroppgave_Andrea-Dannemark.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata