Abstract
Denne masteroppgaven handler om hvilke forståelser av foreldreskap som inngår i innvandrerungdommers fortellinger om foreldres oppdragelsespraksiser. Det er et særlig fokus på vold i oppdragelsen, og de unges fenomenforståelse av hva de fortolker som vold og hva som fortolkes som oppdragelse. Undersøkelsen belyser også de unges beskrivelser av forholdet til barneverntjenesten med vekt på tillit og manglende tillit. Denne undersøkelsen baserer seg på kvalitative data fra individuelle intervjuer og gruppeintervjuer som er gjennomført med ni ungdommer med innvandrerbakgrunn i alderen 17-19 år som er bosatt på Østlandet. Kvalitativ metode er et egnet metodisk valg når formålet er å få innblikk i ungdommenes forståelser av foreldres oppdragelsespraksiser. Intervjuene ble transkribert og deretter analysert med utgangspunkt i tema som sto frem som sentrale i intervjuene. Analysen av empirien har vært induktiv ved at det er informantenes beskrivelser av sine forståelser av foreldreskap som har vært styrende for valg av teoretisk rammeverk. Narrativ teori, barndomssosiologi og kulturelle perspektiver med fokus på krysskultur, er teoretiske perspektiver som har blitt benyttet i analysearbeidet. Den narrative tilnærmingen innebærer å innta en analyseposisjon der fortellinger i det empiriske materialet leses utfra spørsmål om hvordan det som fortelles kan forstås og fortolkes. Barndomssosiologien vektlegger barn og unges aktørskap og fokus er på deres handlinger. Kulturperspektivet setter forståelsene og oppdragerpraksisene inn i en kontekst. Resultatene viser at ungdommene i denne undersøkelsen er nyanserte og har klare definisjoner av hva som er vold og hva som er gode og forventede foreldrepraksiser. De har en agensposisjon som de reflekterer rundt. Ungdommene beskriver foreldrene som kloke veivisere og fysisk avstraffelse som velment oppdragerpraksis. Informantene i denne undersøkelsen formidler at de ikke har tillit til barneverntjenesten. Det begrunnes i at de ikke kjenner seg igjen i barnevernets problemforståelse knyttet til bruk av fysisk straff i oppdragelsen.