Hide metadata

dc.date.accessioned2017-09-11T13:41:57Z
dc.date.available2017-09-11T13:41:57Z
dc.date.created2016-01-05T10:20:18Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationRyen, Else Tonne, Ingebjørg . Norske grammatikkarbeider med et andrespråksperspektiv – en oversikt. NOA. Norsk som andrespråk. 2015, 30(1-2), 40-76
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58278
dc.description.abstractI denne artikkelen omtaler vi arbeider som beskriver norsk grammatikk i et innlærerperspektiv eller i et generelt kontrastivt perspektiv. Vi tar også for oss grammatikker med konkrete kontrastive framstillinger av norsk sammenlignet med et utvalgt språk. Målgruppe for arbeidene er henholdsvis lærere og innlærere. Vi har valgt tiden fra 1979 og fram til i dag som hovedramme for de publikasjonene vi behandler i artikkelen, men omtaler også grammatiker skrevet for innlærere av norsk forut for denne perioden. 1979 er et skjellsettende år. Dette året ble det utgitt flere bøker med en klar kontrastiv tilnærming til norsk språk, og de språkene som norsk ble kontrastert mot, åpnet opp også for kunnskaper om språk som tidligere ikke var blitt beskrevet på norsk. Fra slutten av 1970-tallet har det også vært store endringer i elevgrunnlaget i skole og voksenopplæring og i demografien i samfunnet ellers. Dette ga behov for økte kunnskaper blant pedagoger om flerspråklighet, om tilegnelse av norsk som et andrespråk og innsikt i norsk grammatikk, men også i de språkene innlærerne brakte med seg. I artikkelen dekker vi språklige systembeskrivelser som omfatter morfologi, syntaks og fonologi. Der det er relevant drøfter vi hvordan perspektiver og utvalg av emner blir annerledes for beskrivelser der mottakergrupper er lærere og innlærere av norsk enn i grammatiske arbeider som har morsmålstalere av norsk som mottakere.en_US
dc.languageNO
dc.publisherNovus
dc.titleNorske grammatikkarbeider med et andrespråksperspektiv – en oversikten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorRyen, Else
dc.creator.authorTonne, Ingebjørg
cristin.unitcode185,14,35,80
cristin.unitnameCenter for Multilingualism in Society across the Lifespan
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1306033
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NOA. Norsk som andrespråk&rft.volume=30&rft.spage=40&rft.date=2015
dc.identifier.jtitleNOA. Norsk som andrespråk
dc.identifier.volume30
dc.identifier.issue1-2
dc.identifier.startpage40
dc.identifier.endpage76
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60999
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0801-3284
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58278/1/Norske%2Bgrammatikkarbeider.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata