Hide metadata

dc.contributor.authorSimonsen, Christian Soerboel
dc.date.accessioned2017-09-07T22:32:27Z
dc.date.available2017-09-07T22:32:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSimonsen, Christian Soerboel. Kunnskapsdeling i nettverk - en casestudie av Dossier Forum. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58206
dc.description.abstractTema og problemområde Denne studien omhandler kunnskapsdeling i nettverk, og i hvilken grad nettverk kan bidra til kunnskapsdeling. Kunnskapsdeling regnes som en viktig faktor for å gjøre hverandre gode, og betegnes av blant andre Adam Grant (2017, 2013, s. 23) som en «liten metode som fører til store verdier for menneskers liv». Med denne studien ønsket jeg å undersøke hvordan et gitt nettverk kan bidra til å fasilitere kunnskapsdeling, og belyse følgende problemstilling: "I hvilken grad kan et nettverk fasilitere kunnskapsdeling?" For å svare på denne problemstillingen har oppgaven tre forskningsspørsmål: 1. Hvilken betydning kan kunnskapssynet ha for kunnskapsdeling? 2. Hvordan kan nettverk potensielt bidra til kunnskapsdeling? 3. Hvilke forhold kan muliggjøre eller begrense kunnskapsdeling i nettverk? Det teoretiske rammeverket i oppgaven bygger på teorier om kunnskapssyn, der Cook & Brown (1999) sitt perspektiv om å bygge bro mellom epistemologiene blir lagt til grunn for å få et helhetlig bilde av hvordan kunnskap fasiliteres i forumet. Det blir lagt vekt på teorier om nettverk, i hovedsak nettverk som kanaler og som fellesskap (Newell et al. 2009). Teorier om hva som muliggjør og begrenser kunnskapsdeling blir følgelig viktige for å belyse casen. Av denne grunn trekker jeg teoretisk på bidrag fra Filstad (2016), Newell et al. (2009) om mellommenneskelige faktorer som påvirker kunnskapsdeling, samt Carlile (2002, 2004) sitt rammeverk om kunnskapsgrenser. Metode For å belyse problemstillingen er det gjort en kvalitativ casestudie av Dossier Forum som nettverk. Det empiriske grunnlaget i studien baserer seg på observasjon og deltakelse i forumet og intervju av 7 deltakere og 1 arrangør. Gjennom å trekke på både intervjudata og observasjonsdata i analysene besvares forskningsspørsmålene og oppgavens problemstilling. Resultater og konklusjon Jeg undersøker to sentrale syn på kunnskap. 1) Strukturperspektivet som vektlegger at kunnskap er noe individer har, og 2) praksisperspektivet som vektlegger kunnskap som noe man gjør. Jeg argumenterer for at kunnskap må ses på fra begge perspektivene. Dette fordi det er ulike aktiviteter i forumet som ser ut til å støtte seg til begge kunnskapssynene. Kunnskapssynet kan ha betydning for hvilken type kunnskap som skal deles og hvor mye kunnskapsdeling man vil ha. I oppgaven beskriver jeg hvordan nettverk kan fasilitere kunnskapsdeling generelt og det undersøkes hvorvidt Dossier Forum er et nettverk som kan fasilitere kunnskapsdeling. Det kommer frem at relasjoner og styrken på relasjonene påvirker kunnskapsdeling. Eksplisitt kunnskap er lettere å dele ved mange og svake relasjoner, taus kunnskap er lettere å dele med få og tettere relasjoner. Det konkluderes med at selve forumet er et nettverk der relasjonene er varierende, men i all hovedsak så er det svake bånd mellom deltakerne. Svake bånd blir poengtert som positivt for kunnskapsflyt mellom deltakerne. Nettverket skaper også en mulighet til å danne relasjoner som kan bli nettverk på utsiden av forumet. Kunnskapsdeling undersøkes som den dimensjonen jeg ønsker å beskrive mest. Ut fra funnene er mellommenneskelige forhold som tillit, gjensidighet og omsorg faktorer som går igjen når jeg ser på hva som kan muliggjøre kunnskapsdeling. Jeg fant videre ut at materialitet og organisering av forumet hadde betydning for mulighetene for interaksjon, og dermed også kunnskapsdeling. Jeg har funnet at posisjonering og makt ofte blir forbundet med noe som kan begrense hvorvidt folk ønsker å dele kunnskap. Ulike aktører med ulike bakgrunner kan også gjøre at det oppstår kunnskapsgrenser (Carlile, 2002, 2004) mellom deltakerne i forum. Tid, aktivitet og organisering av rommet er også med å påvirke kunnskapsdelingen. Tid satt av til henholdsvis foredrag eller diskusjon og hvordan disse aktivitetene vektlegges kan påvirke kunnskapsdeling. Studien har gitt dypere innsikt i nettverk og hvordan en slik arbeidsorganisering kan muliggjøre kunnskapsdeling mellom aktører i nettverket, mellom fagmiljøer og mellom organisasjoner. Videre tar ikke studien bare for seg kunnskapsdeling der og da i forumet, men at det også på utsiden av veggene skal utarbeides relasjoner, nye nettverk og flere aktører å fasilitere kunnskap med. På bakgrunn av det argumenteres det for at nettverk som Dossier Forum kan bidra til å styrke et helt fagmiljø og HR-arbeid i norske organisasjoner.nob
dc.language.isonob
dc.subjectkunnskapssyn
dc.subjectHR
dc.subjecttillit
dc.subjectnettverk
dc.subjectrelasjoner
dc.subjectkunnskapsdeling
dc.subjectkunnskapsgrenser
dc.titleKunnskapsdeling i nettverk - en casestudie av Dossier Forumnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:32:27Z
dc.creator.authorSimonsen, Christian Soerboel
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60967
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58206/1/christian_simonsen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata