Hide metadata

dc.contributor.authorSolberg, Eivind
dc.date.accessioned2017-09-07T22:32:00Z
dc.date.available2017-09-07T22:32:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSolberg, Eivind. Digitalt lydopptak som et alternativ til elevfremføringen i norskfaget. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58176
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter og utfordringer digitalt lydopptak gir som et alternativ til elevfremføringen i norskfaget. Oppgaven tar utgangspunkt i teori om at det finnes en utfordring ved undervisning og vurdering av muntlige fremføringer på grunn av muntlighetens flyktighet, og at vurderingen elevene får fra lærerne etter fremføringene, ofte er kort og generell. Problemstillingen har vært følgende: «Hvilke muligheter og utfordringer gir digitalt lydopptak som et alternativ til elevfremføringen i norskfaget?». Relaterte forskningsspørsmål som har vært med på å besvare denne problemstillingen er: «Hvordan opplever tre lærere i videregående skole å vurdere muntlige fremføringer levert som digitalt lydopptak?» og «Hva fokuserer lærerne på når de vurderer de digitale lydopptakene?». Studien har hatt et kvalitativt forskningsdesign, der jeg har undersøkt tre læreres bruk og vurdering av digitalt lydopptak som et alternativ til elevfremføringen. Datainnsamlingsmetodene har vært intervju av de tre lærerne, og analyse av deres vurderinger. Analysen er gjort ved bruk av begreper fra den retoriske arbeidsprosessen, satt i sammenheng med den muntlige fremføringen. Resultatene viser at lærernes tilbakemeldinger har et sterkt fokus på selve innholdet i fremføringene, inventio, i tillegg til fremføringenes struktur, dispositio. Actio-fokuset i tilbakemeldingene er ikke like sterkt som tidligere teori har vist at det kan være ved tradisjonelle elevfremføringer, og det er heller ikke et sterkt fokus på elocutio og memoria i lærernes tilbakemeldinger. Lærerne erfarer at bruk av lydopptak medfører både muligheter og utfordringer i undervisningen og vurderingen av muntlige fremføringer. På den ene siden gir det en mulighet til å fange muntlighetens flyktighet og føre til en mer oversiktlig vurderingssituasjon. I tillegg nevner lærerne undervisningsgrep de gjorde i deres gjennomføring av oppleggene, som blant annet omhandlet å kunne lagre opptakene og dermed bruke de som et verktøy for modellering ved en senere anledning, og tilrettelegging for elever som ikke trives med å holde fremføringer foran resten av klassen. På den andre siden fører bruk av lydopptak til at vurderingen blir svært tidkrevende, og lærerne opplever også å vurdere elevene i et actio- og memoria-perspektiv som utfordrende når de muntlige fremføringene leveres på lydopptak.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleDigitalt lydopptak som et alternativ til elevfremføringen i norskfagetnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:32:00Z
dc.creator.authorSolberg, Eivind
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60627
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58176/1/Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata