Hide metadata

dc.contributor.authorJohnsgaard, Yvonne Maria
dc.date.accessioned2017-09-07T22:31:59Z
dc.date.available2017-09-07T22:31:59Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationJohnsgaard, Yvonne Maria. En undersøkelse av Dodds klassifisering av språklydvansker hos norske barn.. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58174
dc.description.abstractBarn som henvises til logoped for en vurdering av språket, kan ha en språklydvanske. Gruppen barn med slike vansker, kan være vanskelig å forstå. Dette kan innebære vansker med produksjon av artikulatoriske/fonetiske språklyder og/eller bruke korrekt språklyd på riktig plass i ord; fonologi. For mange barn kan disse utfordringene også resultere i vansker med å bli forstått. Gruppen barn med språklydvansker er en heterogen gruppe og kan vise ulike utfordringer. Ulike betegnelser benyttes på språklydvansker noe som lett kan føre til forvirring blant fagfolk. Valg av diagnose og behandling kan være vanskelig. Ulike klassifiseringsmodeller er beskrevet i litteraturen fra flere år tilbake. Den best kliniske og nyttige "verktøyet" til bruk for logopeder, er modellen til Dodd. Denne klassifiseringsmodellen deler inn språklydvansker i fire undergrupper; artikulasjonsvansker, forsinket fonologisk utvikling, konsekvente fonologiske vansker og inkonsekvente fonologiske vansker. Oppgavens problemstilling ble formulert med dette temaet som utgangspunkt; Hvilke muligheter er det for å dele inn språklydvansker hos norske 3-5 åringer ut fra Dodds klassifiseringsmodell på bakgrunn av resultater fra Norsk fonemtest? Vi henvendte oss til logopeder i et Østlandsområde og ba om råskårer til Norsk fonemtest gjennomført på barn i alderen 3;0 - 5;11 år. Vi fikk inn 47 fonemtester. I aldersgruppen 3;0 – 3;11 år, fikk vi resultater fra 7 barn. Fra aldersgruppen 4;0 – 4;11 år fikk vi flest resultater – fra 27 barn. 13 resultater fikk vi fra barn i aldersgruppen 5;0 – 5;11 år. Vurdering av artikulasjonsvansker ble gjort på grunnlag av transkriberte fonemtester. Innenfor aldersgruppen 4;0 - 5;11 år viste resultatene kun to barn med mulige artikulasjonsvansker relatert til lyden /s/. Lyden /r/ ble vurdert og vi fant at barn i de ulike aldersgruppene mestret lyden. Vi kan ikke konkludere med mulige artikulasjonsvansker på grunnlag av en øvre tilegnelse for /s/ og /r/ som er 6 - 7 år. I aldersgruppen 4;0 – 4;11 år er det i undersøkelsen funnet 17 barn med forsinket fonologisk utvikling, som er den største undergruppen fra Dodd klassifiseringsmodell. Det er flest gutter som har forsinket utvikling. De eldste jentene og guttene viste færre variasjoner av språkproduksjonen sammenlignet med de yngste i gruppen. I aldersgruppen 5;0 – 5;11 fant vi 9 barn med mulig forsinket utvikling. I og med et opphør av de fonologiske prosessene skjer omkring 4 års alderen, og en forsinkelse på rundt seks måneder, valgte vi å ikke inkludere 5-åringene i gruppen forsinket fonologisk utvikling. Kun ett barn i aldersgruppen 3;0 – 3;11 viste mulige konsekvente fonologiske vansker. Siden barnet er i en utvikling, kan vi ikke konkludere med konsekvente fonologiske vansker. For å finne barn med inkonsekvente fonologiske vansker, anbefales å bruke en oppgave hvor det velges ut 25 ord som gjentas tre ganger. Norsk Fonemtest har en begrensning sammenlignet med Dodds modell, siden det ikke er noen oppgave hvor målord gjentas. Vi kunne ikke bruke Norsk fonemtest i å finne barn med mulige inkonsekvente fonologiske vansker.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleEn undersøkelse av Dodds klassifisering av språklydvansker hos norske barn.nob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:31:59Z
dc.creator.authorJohnsgaard, Yvonne Maria
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60969
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58174/1/Master--juni-2017.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata