Hide metadata

dc.contributor.authorTrondsæther, Caroline
dc.date.accessioned2017-09-07T22:31:45Z
dc.date.available2017-09-07T22:31:45Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationTrondsæther, Caroline. Å være en strateg - En kvalitativ dokumentanalyse av leseforståelsesstrategier i læreverkene Salto 5 og Kaleido 5. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58157
dc.description.abstractTittel Å være en strateg Bakgrunn og formål Bakgrunn for valg av temaet kan først og fremst knyttes til forskning som viser at arbeid med leseforståelsesstrategier har vist positiv innvirkning på leseforståelsen, særlig for elever med lesevansker (Allington & McGill-Franzen, 2009; Hopfenbeck & Roe, 2010). Det er mulig å utvikle god strategibruk gjennom instruksjon (Anmarkrud, 2013). I de internasjonale undersøkelsene PISA (Programme for International Student Assessment) i 2000 og PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) i 2001 ble det funnet at norske elever viser manglende bruk av leseforståelsesstrategier når de leser (Lie, Kjærnsli, Roe & Turmo, 2001; Roe & Solheim, 2007). Leseforståelsesstrategier er altså et område det må rettes mer fokus mot i norsk skole. I læreplanverket for Kunnskapsløftet fra 2006 (LK06) fremheves det at elevene skal utvikle gode lærings- og leseforståelsesstrategier (Kunnskapsdepartementet, 2015a). Læreboken benyttes mye i planleggingen og gjennomføringen av undervisning (Juuhl, Hontvedt & Skjelbred, 2010), og representerer et sentralt bindeledd mellom de overordnede intensjonene i læreplanen LK06 og undervisningen slik den gjennomføres i klasserommet. Med bakgrunn i dette blir formålet med studien å sette fokus på arbeid med leseforståelsesstrategier i læreverkene Salto 5 og Kaleido 5 i faget norsk på 5. trinn, og hvordan læreverkene kan stimulere til utviklingen av strategiske lesere. Problemstilling Bakgrunnen og formålet for oppgaven bidro til utfordringen av en toleddet problemstilling. Hovedproblemstillingen lyder som følger: Hvilke leseforståelsesstrategier vektlegges i læreverkene Salto 5 og Kaleido 5 i faget norsk på 5. trinn? Videre er det utarbeidet en underproblemstilling for å belyse hovedproblemstillingen: Hvordan kan læreverkene stimulere til utviklingen av strategiske lesere? Metode Det er benyttet en kvalitativ tilnærming, med vekt på dokumentanalyse. I innsamlingen av datamaterialet ble kildekritikk viktig for å velge ut relevante læreverk. Utvalget for studien består av læreverkene Salto 5 og Kaleido 5, som er læreverk som brukes i faget norsk på 5. trinn; i disse læreverkene er fokus for analysen på lærebøker og deler innenfor lærebøkene der det jobbes med leseforståelsesstrategier. I analysen av læreverkene ble kvalitativ innholdsanalyse benyttet, i tråd med Jacobsen (2015) sin inndeling i de tre trinnene kategorisering, tilordning av enheter og sammenbinding. Resultater og drøfting Funnene fra studien viser at læreverkene Salto 5 og Kaleido 5 har et gjennomgående fokus på arbeid med leseforståelsesstrategier. I lys av hovedproblemstilling vektlegger læreverkene en bred variasjon av ulike leseforståelsesstrategier som benyttes før, under og etter lesing. Videre vektlegger læreverkene i stor grad dybdestrategier, i form av elaborerings-, organiserings- og kontroll- og overvåkingsstrategier. I forhold til underproblemstillingen ble det funnet at hvordan læreverkene presenterer strategiene, og legger til rette for at elevene trener på å bruke strategiene til ulike typer tekster, kan stimulere til utviklingen av strategiske lesere. Begge læreverkene presenterer strategiene for det meste på en oversiktlig og eksplisitt måte. Videre er det et samsvar mellom læreverkenes bruk av leseforståelsesstrategier, og teksttype(r) læreverkene anbefaler at strategiene brukes til. I tråd med underproblemstillingen kan læreverkenes vektlegging av dybdestrategier også stimulere til utviklingen av strategiske lesere. Funnene fremhever at læreverkene Kaleido 5 og Salto 5 i stor grad ivaretar samfunnsmandatet om å stimulere til elevenes utvikling av leseforståelsesstrategier, slik det formidles i LK06. Samtidig ble det også funnet, og det er noe læreverkene selv understreker, at læreren spiller en sentral rolle i strategiopplæringen; lærere må tilpasse bruken av læreverkene til elevenes forutsetninger og behov. Særlig i de situasjonene der læreverkene ikke er eksplisitte nok i presentasjonen av strategiene, blir læreren viktig.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleÅ være en strateg - En kvalitativ dokumentanalyse av leseforståelsesstrategier i læreverkene Salto 5 og Kaleido 5nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:31:45Z
dc.creator.authorTrondsæther, Caroline
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60747
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58157/1/mac-duo-3--Masteroppgave-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata