Hide metadata

dc.contributor.authorKarlsen, Preben
dc.date.accessioned2017-09-07T22:31:30Z
dc.date.available2017-09-07T22:31:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationKarlsen, Preben. Hva kjennetegner lærernes muntlige tilbakemeldinger i matematikklasserommet? - Videoobservasjonsstudie av fire matematikklærere. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58139
dc.description.abstractDenne studien ønsker å undersøke lærerens muntlige tilbakemeldinger i matematikklasserommet. Til tross for at tilbakemeldinger er et forskningsområde av stor interesse, er det en gjennomgående utfordring at forskningen er av for generell art og er for lite fagspesifikk. Tidligere forskning hevder at tilbakemeldinger er viktig for elevers læring. Denne masteroppgaven ønsker å belyse problemstillingen «Hva kjennetegner lærernes tilbakemeldinger i matematikkfaget?». For å besvare denne har jeg fokusert på tilbakemeldingspraksisen til fire utvalgte matematikklærere som er blitt kategorisert som gode på tilbakemelding. Interessefeltet for denne studien er å undersøke hva matematikklærernes tilbakemeldinger henvender seg til (oppgave, prosess eller person). I tillegg identifiserer denne oppgaven hvordan lærerne gir tilbakemeldinger i ulike undervisningsformer i klasserommet. Datamaterialet som er benyttet i denne oppgaven stammer fra videoobservasjon av fire matematikklasserom på 8. trinn. Det teoretiske grunnlaget i denne masteroppgaven dannes av forskning på tilbakemeldinger i matematikk, med fokus på muntlige tilbakemeldinger. Et av hovedfunnene i denne studien er at lærerne i stor grad gir tilbakemeldinger som henvender seg til oppgaven elevene jobber med. Dette samsvarer med tidligere forskning på tilbakemeldinger - lærernes tilbakemeldinger henvender seg ofte til selve oppgaven. Det var imidlertid ingen tydelige tendenser på hvordan lærernes tilbakemeldinger utartet seg i ulike undervisningsformer, og det var store variasjoner mellom de utvalgte lærerne i denne studien. Denne masteroppgaven antyder at det eksisterer et forbedringspotensial i matematikklæreres tilbakemeldingspraksis, og at gjeldende praksis på sikt kan gi ugunstig type forståelse av matematikkfaget. Imidlertid fremstår det som at matematikklærerne i denne studien har potensial til å gi flere gode tilbakemeldinger enn det som gjøres. Utfordringen er at lærerne ikke legger til rette for klasseromssituasjoner som muliggjør at gode tilbakemeldinger kan gis i stor nok grad.nob
dc.language.isonob
dc.subject-Tilbakemeldinger -Matematikkdidaktikk
dc.titleHva kjennetegner lærernes muntlige tilbakemeldinger i matematikklasserommet? - Videoobservasjonsstudie av fire matematikklærerenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:31:30Z
dc.creator.authorKarlsen, Preben
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60953
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58139/1/Karlsen_masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata