Hide metadata

dc.contributor.authorBorgen, Henriette
dc.date.accessioned2017-09-07T22:31:28Z
dc.date.available2017-09-07T22:31:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationBorgen, Henriette. Opplevelser i kontroversielle spørsmål. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58136
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere opplever å undervise i og om kontroversielle spørsmål i samfunnsfag. Ønsket med denne masteroppgaven er å få et innblikk i hvordan denne siden av læreryrket kan være, og har derfor søkt etter opplevelser, tanker og følelser rundt dette temaet. Problemstillingen som skal belyses er: Hvordan opplever samfunnfagslærere undervisning i kontroversielle spørsmål? Forskningsspørsmålene som skal være med på belyse denne problemstillingen er hvilke strategier lærerne kan benytte seg av og hvilke de bruker. Hvordan de forholder seg i klasserommet, er det med egne meninger eller har de en nøytral fremtoning? Videre spør masteroppgaven om forbilde og påvirkning. Er dette viktig eller ikke i klasserommet? For å besvare på disse spørsmålene har jeg valgt først å presentere litteratur som omhandler disse temaene. Empirien i denne masteroppgaven er hentet fra intervjuer. Dette er altså en kvalitativ studie, med bruk at utforskende intervjuer fra seks informanter. Informantene er fra en ungdomsskole og en videregående skole. Intervjuene ble transkribert, kodet og analysert for å få et innblikk i deres opplevelser, tanker og følelser knyttet til undervisning hvor kontroversielle spørsmål kan oppstå og forekomme. Håpet er at fremtidige lærere og lektorer kan få et innblikk i hvordan denne siden av yrket er, og kan dra nytte og råd fra denne masteroppgaven. I analysen kom det frem flere interessante funn, som også er oppgavens bidrag til samfunnsdidaktikken. Elevenes bakgrunn og kultur har mye å si for hvordan undervisningen blir, opplever lærerne. Videre forteller flere av lærerne at klasserommet gjenspeiler samfunnet, at det som er kontroversielt samfunnsmessig ofte blir personlig kontroversielt. Det kommer tydelig frem ved elevenes bruk sosiale medier, hvor lærerne opplever at det tar mye fokus. Til dette opplever de at de må jobbe mye med kildekritikk. Til slutt finner oppgaven at lærerne opplever kontroversielle spørsmål annerledes, både med tanke på fartstid i yrket og hvilken skole de jobber på.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleOpplevelser i kontroversielle spørsmålnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:31:28Z
dc.creator.authorBorgen, Henriette
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60950
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58136/1/Opplevelser-i-kontroversielle-sp-rsm-l--Masteroppgave-i-SDID4090--Borgen--24-05-17.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata