Hide metadata

dc.contributor.authorNilsen, Helene
dc.date.accessioned2017-09-07T22:31:22Z
dc.date.available2017-09-07T22:31:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationNilsen, Helene. Undervisning i komplekse tema. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58130
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk har undersøkt hvordan samfunnsfaglærere i videregående skole arbeider med komplekse tema, nærmere bestemt fattigdomstematikken. For å belyse dette hadde oppgaven følgende problemstilling: Hvordan jobber lærere med temaet fattigdom i samfunnsfag? Teorigrunnlaget for denne oppgaven baserer seg på ulike forståelser av fattigdom, blant annet relativ og absolutt fattigdom. Samt teori om engasjement og følelser i undervisning og bruk av spill som erfaringsbasert læring. Formålet til denne undersøkelsen er å få et innsyn i hvordan lærere i samfunnsfag arbeider med temaet fattigdom, både gjennom innsyn i deres didaktiske valg samt ved å undersøke de mulighetene som ligger i undervisning av et komplekst tema. Metodisk fremgangsmåte var halvstrukturerte dybdeintervju, det ble gjennomført fire intervju ved tre forskjellige videregående skoler. Fattigdom forståes ulikt av de forskjellige lærerne. Det kommer blant annet til syne gjennom hvordan de velger å vinkle sin undervisning. Undervisning som tar utgangspunkt i en relativ eller absolutt vinkling av fattigdom kan ha ulike innvirkninger på undervisningen og åpne for forskjellige aspekt ved tematikken. Flere av lærerne utrykker også at de bruker følelser i sin undervisning, ved å overraske eller rokke ved elevene. Slike øyeblikk i undervisningen som tar inn elevers følelsesliv kan bidra til å skape en bevissthet hos elevene over eget følelsesliv. Bruk av rollespill er også interessant ettersom det kan bidra til en undervisning både om, for og gjennom demokratisk deltakelse. I det rollespillet som en av lærerne beskriver får elever mulighet ikke bare til å tilegne seg kunnskap, men også øve seg og utvikle ferdigheter i deltakelse i demokratiske prosesser. Undervisning i fattigdom kan åpne for både dybdelæring og danning, blant annet fordi tematikken er kompleks og kan sees i sammenheng med andre fagområder, og åpner for kritisk refleksjon rundt hvorfor problemet enda ikke er løst og hva som kan være mulige løsninger.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleUndervisning i komplekse temanob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:31:22Z
dc.creator.authorNilsen, Helene
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60943
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58130/1/MASTEREN-ferdig.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata