Hide metadata

dc.contributor.authorBjørnstad, Henriette With
dc.date.accessioned2017-09-07T22:31:06Z
dc.date.available2018-06-01T22:31:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationBjørnstad, Henriette With. Opplevelser av studiehverdagen - En kartleggingsstudie av studenter med et hørselstap i høyere utdanning. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58112
dc.description.abstractBakgrunn, formål og problemstilling: Bakgrunnen for å se på studenter som har et hørselstap og deres opplevelse av studiehverdagen var at foreliggende tall anslo at flere nordmenn i dag tar høyere utdanning, og at en utdanning gir en bedre og mer stabil arbeidsdeltakelse. Sistnevnte var spesielt vist blant personer med en funksjonsnedsettelse, også for personer som har et hørselstap. Det er derfor viktig med god tilrettelegging under utdanningen, både teknisk, fysisk og sosialt, slik at studenter som har et hørselstap får best mulig læringsutbytte og klarer og gjennomføre studiene på best egnet måte. Kunnskap om hørselens betydning i befolkningen generelt er svært mangelfull, og for å skape en utdanning lik for alle var det behov å se på tingenes tilstand bant studenter som har et hørselstap i høyere utdanning. Det ble derfor utarbeidet en problemstilling som skulle forsøke å gi et helhetlig bilde av opplevelsen i høyere utdanning for studenter som har et hørselstap. Oppgavens problemstilling ble dermed formulert følgende ”Hvordan opplever studenter som har et hørselstap studiehverdagen sin?” Metode: Et nettbasert spørreskjema ble distribuert via epost til instanser som kunne videresende spørreskjemaet til aktuelle informanter. Studiens utvalg resulterte i 39 studenter, enten nåværende eller som har studert de ti siste årene, og som har en hørselsnedsettelse. Datamaterialet ble behandlet i et statistikkprogram (SPSS), hvor det ble benyttet univariate og bivariate analysemetoder. Resultat: Tendensene fra dataanalysen kan det tyde på at deltagerne ikke opplever den tekniske tilretteleggingen god nok. Det var derimot omtrent halvparten av respondentene som mente at de hørte og forstod det faglige stoffet i undervisningen, og opplevde at det faglige var av stor nytte i arbeidslivet senere. Videre fremkommer det fra resultatene at det kan tyde på at de ulike utdanningsinstitusjonene ”I stor grad” har et lett tilgjengelig studentmiljø, men at det er liten grad av deltakelse i studentmiljøet blant deltagerne. Resultatene viser at liten deltakelse skyldes at deltagerne er ofte slitne i løpet av studietiden, det er en tredjedel av deltagerne som mente at mangelen på deltakelse skyldtes at hørselstapet hindret dem i å delta. Selv med liten deltakelse svarte de fleste deltagerne at de fikk nye venner gjennom studietiden. Konklusjon: Samlet sett kan studien si at utvalget, som var studenter som har et hørselstap og har studert i løpet av de ti siste årene, har en jevnt over god opplevelse av studiehverdagen sin. Enkelte deltakere i studien forteller at de opplever en del utfordringer knyttet til de aller fleste områder på det å være student i høyere utdanning. Resultatene tyder på at respondentene ofte er slitne og har mye vondt i hodet, i tillegg til at tilretteleggingen kunne vært betraktelig bedre. Dersom utvalget i denne studien svarer at de får med seg det som blir sagt i undervisningen, hva med de som ikke får det med seg på grunn av nedsatt hørsel?nob
dc.language.isonob
dc.subjectStudenter
dc.subjectHøyere Utdanning
dc.subjectHørselstap
dc.titleOpplevelser av studiehverdagen - En kartleggingsstudie av studenter med et hørselstap i høyere utdanningnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:31:06Z
dc.creator.authorBjørnstad, Henriette With
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60927
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58112/1/Masteroppgave-Henriette-W--Bj-rnstad.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata