Hide metadata

dc.contributor.authorJensen, Merethe Karlsrud
dc.date.accessioned2017-09-07T22:30:47Z
dc.date.available2017-09-07T22:30:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationJensen, Merethe Karlsrud. Tidlig atferd og sosial fungering hos barn med autismespekterforstyrrelse. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58094
dc.description.abstractI denne studien presenteres resultater fra et kvantitativt forskningsarbeid om tidlig atferd og sosial fungering hos barn med autismespekterforstyrrelse. Forskningsarbeidet er basert på data fra et pågående nasjonalt forskningsprosjekt om utviklingsforløp og tiltak for barn med autismespekterforstyrrelse: «Autismespekterforstyrrelse: 2–14». I denne studien har jeg sett på sammenhengen mellom tidlig atferd i 2–4 års alder og sosial fungering i 10–14 års alder hos 35 barn med autismespekterforstyrrelse. Studien har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilken sammenheng er det mellom tidlig atferd i 2–4 års alder og senere sosial fungering i 10–14 års alder hos barn med autismespekterforstyrrelse? Problemstillingen utdypes av følgende forskningsspørsmål som er basert på tidligere forskning og teori: 1) I hvilken grad kan felles oppmerksomhet, språk og kognitiv fungering predikere senere sosial fungering hos barn med autismespekterforstyrrelse? 2) Hvilken av de tre atferdene felles oppmerksomhet, språk og kognitiv fungering kan best predikere senere sosial fungering hos barn med autismespekterforstyrrelse? Tidligere forskning har funnet at det er en sammenheng mellom tidlig atferd og sosial fungering senere i livet. Det er varierende hvilke atferder som har blitt studert, og det finnes få studier som har sett på sammenhengen mellom flere enn to faktorer og sosial fungering. Formålet med studien er å bidra med kunnskap om sammenhengen mellom tidlig atferd og senere sosial fungering hos barn med autismespekterforstyrrelse. Problemstillingen er undersøkt ved bruk av kvantitativ metode med utgangspunkt i et ikke- eksperimentelt design. Sammenhengen mellom tidlig atferd og senere sosial fungering er analysert ved bruk av en standard multippel regresjonsanalyse. Variablene som er representert i regresjonsanalysen er: initiering av felles oppmerksomhet, respondering på felles oppmerksomhet, ekspressivt språk, nonverbal kognitiv fungering og sosial fungering. Hovedfunnene viste at initiering av felles oppmerksomhet, respondering på felles oppmerksomhet, ekspressivt språk og nonverbal kognitiv fungering i 2–4 års alder samlet kan forklare en betydelig del av variansen i sosial fungering i 10–14 års alder hos barn med autismespekterforstyrrelse. Samlet forklarte disse atferdene omtrent halvparten av variansen i barnets senere sosial fungering, og hver og enkelt av atferdene hadde en tydelig sammenheng med sosial fungering. Av disse atferdene var det kun nonverbal kognitiv fungering som hadde en unik prediksjon av senere sosial fungering. Hovedkonklusjonen er at felles oppmerksomhet, kognitiv fungering og språk i tidlig alder samlet forklarer en betydelig del av utfallet av barnets senere sosiale fungering. Det er derfor viktig å se disse atferdene i sammenheng, og jobbe med alle områdene parallelt i opplæringen av barn med autismespekterforstyrrelse. Samtidig viste studiet at nonverbal kognitiv fungering er den eneste av disse atferdene som har en unik prediksjon av senere sosial fungering. Dette tilsier at denne atferden har stor betydning for barnets senere sosiale fungering. Tidlige tiltak bør derfor fokusere på utvikling av kognitive funksjoner hos barn med autismespekterforstyrrelse dersom man ønsker å legge til rette for en god sosial fungering hos disse barna.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleTidlig atferd og sosial fungering hos barn med autismespekterforstyrrelsenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:30:47Z
dc.creator.authorJensen, Merethe Karlsrud
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60805
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58094/1/Masteroppgaven_2017_k_jensen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata