Hide metadata

dc.contributor.authorSørum, Kristina
dc.date.accessioned2017-09-07T22:30:00Z
dc.date.available2017-09-07T22:30:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSørum, Kristina. Kunst- og håndverkslæreres erfaringer med elever som viser innagerende atferd. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58042
dc.description.abstractOppgavetittel: Kunst- og håndverkslæreres erfaringer med elever som viser innagerende atferd. Bakgrunn og formål for oppgaven: Med denne studien ønsker jeg å bygge en kunnskapsbro mellom de to fagfeltene innagerende atferd og det praktiske- estetiske faget kunst og håndverk. Praktiske- estetiske fag som kunst og håndverk viser seg å være fag hvor elever kan oppnå mestringsfølelse (Nybø, 1999, s. 13), sosial tilhørighet (Stensæth, Wold, & Mjelve, 2012, s. 317), samtidig som det gir elever mulighet til å uttrykke følelser gjennom estetiske symbol som et alternativ til det verbale språket (Austring & Sørensen, 2006, s. 55). Det kommer samtidig frem at elever som viser innagerende atferd har lav selvoppfattelse (Sørlie, 1998, s. 146), trekker seg inn mot seg selv og er tilbaketrekkende i sosiale settinger (Lund, 2012, s. 27). Dette vekker min interesse og jeg finner fagkombinasjonen interessant å studere. Hensikten er å belyse kunst- og hånsverkslæreres erfaringer med elever som viser innagerende atferd. Jeg ønsker å finne ut hvordan kunst- og håndverkslærerne opplever og møter de innagerende elevene. Samtidig ønsker jeg å finne ut av hva faglærerne hevder kunst- og håndverksfaget har å tilby elever som viser innagerende atferd, og om dette er en arena som egner seg for disse elevene. Problemstilling og forskningsspørsmål: Hvilke erfaringer har fire lærere i kunst- og håndverk med elever som viser innagerende atferd? På bakgrunn av overnevnte problemstilling har jeg utarbeidet tre forskningsspørsmål. Forskningsspørsmålene er behjelpelig til å sette tre fokusområder innenfor lærernes erfaringer, og er som følger. - Hvordan opplever lærerne i kunst og håndverk elever som viser innagerende atferd? - Hvordan møter lærerne i kunst og håndverk elever som viser innagerende atferd? - Hva har kunst- og håndverksfaget å tilby elever som viser innagerende atferd? Metode og materiale: Jeg har tatt i bruk det kvalitative metodiske grunnlaget som drøftes i sammenheng med den hermeneutiske vitenskapsteoretiske retningen. Her blir min prosess gjennom studien beskrevet for å synliggjøre fremgangsmåten. Dette for å ivareta studiens validitet. Jeg har brukt den semsitrukturerte intervjuformen med forhåndsbestemte spørsmål. Intervjuene ble tatt opp med båndopptaker og deretter transkribert. Videre ble det innhentede datamaterialet analysert gjennom den tematiske analysen, og kategorisert i temaer med underordnede kategorier. Gjennomføringen, etterarbeidet og oppbevaringen av det innsamlede datamaterialer bærer preg av retningslinjene fra Den Nasjonale forskningsetiske komite. Resultater og konklusjon: Resultatene i studien finner jeg interessante. De fire kunst- og håndverkslærerne erfarer at kunst og håndverk er et fag som enger seg for elever som viser innagerende atferd. For at de innagerende elevene skal dra nytte av de ulike sidene av faget, erfarer lærerne at elevene har behov for en trygg og observant lærerrolle, samt et trygt læringsmiljø. Når de innagerende elevene føler seg trygge og sett, vil de kunne dra nytte av egne kreative evner og de ulike sidene av faget. Lærerne erfarer at de innagerende elvene kan oppnå mestring og utvikle egen selvoppfattelse. Videre erfarer lærerne at de innagerende elevene kan kommunisere subjektive følelser gjennom estetiske uttrykk, som gir lærerne en god inngangsport til samtaler med de innagerende elevene. Videre kommer det frem at den taktile biten av faget nærmest kan løsrive de innagerende elvene fra rollen lærerne erfarer de befinner seg i, og på denne måten overraske både seg selv, lærere og medelever. Videre kan faget føre til at de innagerende elevene føler seg som en del av det sosiale fellesskapet som de ellers har vansker med å ta del av.nob
dc.language.isonob
dc.subjectKunst og håndverk
dc.subjectinnagerende atferd
dc.subjecterfaringer
dc.titleKunst- og håndverkslæreres erfaringer med elever som viser innagerende atferdnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:29:59Z
dc.creator.authorSørum, Kristina
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60645
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58042/1/kunst--og-h-ndverksl-reres-erfaringer--Kristina-S-rum--2017.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata