Hide metadata

dc.contributor.authorRye, Suzanne Stokke
dc.date.accessioned2017-09-07T22:29:45Z
dc.date.available2017-09-07T22:29:45Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationRye, Suzanne Stokke. Læringsopplevelse og brukeropplevelse i et nettbasert kurs. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58025
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan nettbaserte kurs oppleves av de lærende, og er sentrert rundt problemstillingen: “På hvilken måte er det sammenheng mellom læringsopplevelse og brukeropplevelse i et nettbasert kurs?”, samt tre forskningsspørsmål. Disse er rettet mot et fokus på hvilke elementer som stimulerer til handling, hvordan de ulike mediene påvirker deltakernes opplevelser og om mangel på samarbeidsmuligheter påvirker læringsopplevelsen. Oppgaven starter med å gjøre rede for relevant teori. Dette er gjort for å danne et rammeverk for å kunne si noe om læringsopplevelsen og brukeropplevelsen til deltakerne, samt for å definere hva jeg legger i disse begrepene. Kapitlet begynner med redegjørelse av den sosiokulturelle læringsteorien hvor begreper som artefakter, scaffolding og prompts er sentrale, før det går inn på aktuell teori innen HCI, interaksjonsdesign og brukeropplevelse. Data er innhentet fra fire informanter ved bruk av observasjon og intervju. Informantene er først observert under gjennomførelsen av kurset, ved bruk av en “think-aloud”-tilnærming. Intervjuguidene er utformet på bakgrunn av observasjonene, noe som gjør at intervjuene gir meg en dypere forståelse for hvordan de opplevde kurset. Det er flere elementer i kurset som stimulerer deltakerne til handling, spesielt bilde-karusellene og drag-and-drop oppgaven gjør dette. Hvordan de ulike elementene påvirker læringsopplevelsen og brukeropplevelsen, fant jeg ut i fra gjennomgang av teori og dataene, er avhengig av blant annet deltakernes forkunnskaper, tidligere erfaringer og oppgavenes utforming. Det kan likevel sies at de mediene som er enkle å forstå og presenterer læringsinnholdet på en lettfattelig måte for deltakeren, er de som i størst grad fremmer en god læringsopplevelse eller brukeropplevelse. Bildekarusellen og videoene er de mediene som oftest ble trukket frem som positive elementer i kurset, mens berørt regelverk og drag-and-drop oppgaven blir oppfattet som noe mer problematiske elementer. Jeg fant også at deltakernes forventinger til kurset og tidligere erfaringer fra liknende situasjoner kan ha en betydning for hvordan de oppfatter det kommende kurset. I forhold til problemstillingen kan det, ut i fra gjennomgang av teori og data i denne studien, tyde på at det er en relasjon mellom læringsopplevelse og brukeropplevelse og at de kan ha en betydning ovenfor hverandre, men at det antageligvis ikke er en gjensidig påvirkning mellom dem.nob
dc.language.isonob
dc.subjectE-læring
dc.subjectAffordances
dc.subjectSosiokulturell læringsteori
dc.subjectScaffolding
dc.subjectPrompts
dc.subjectNettbasert kurs
dc.subjectBrukeropplevelse
dc.subjectLæringsopplevelse
dc.subjectHCI
dc.titleLæringsopplevelse og brukeropplevelse i et nettbasert kursnob
dc.title.alternativeLearning experience and user experience in an e-learning courseeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:29:44Z
dc.creator.authorRye, Suzanne Stokke
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60860
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58025/1/Masteroppgave-SuzanneRye.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata