Hide metadata

dc.contributor.authorLøkken, Marthe Brun
dc.date.accessioned2017-09-07T22:29:35Z
dc.date.available2017-09-07T22:29:35Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationLøkken, Marthe Brun. Skolens møte med barn som opplever vold i hjemmet.. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58015
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å belyse hvordan skolen ivaretar barn som opplever vold i hjemmet. Jeg har ønsket å se nærmere på ulike aspekter ved skolens arbeid med barn som opplever vold i hjemmet, både før og etter at vold i hjemmet ble avdekket. Jeg har ønsket å undersøke hvilke planer og rutiner lærerne har i møte med barn i slike vanskelige hjemmesituasjoner, og hva slags samarbeid lærerne har med andre instanser og med foreldrene. Barn er på skolen fem dager i uken, flere timer om dagen, dette setter lærerne i en god posisjon til å oppdage om et barn opplever vold i hjemmet. Undersøkelser viser at mange barn i Norge opplever ulike typer vold i hjemmet (Mossige & Stefansen, 2016, s. 9). Ut ifra dette er det sannsynlig at de fleste lærere har vært eller kommer i kontakt med barn som opplever en eller annen form for vold i hjemmet. For mange barn som opplever vold i hjemmet er læreren den eneste voksenpersonen som barna har en god relasjon til og som de opplever å kunne fortelle om volden til. Problemstillingen ble formulert slik: Hvordan ivaretar skolen barn som opplever vold i familien? Datamaterialet ble samlet inn gjennom semistrukturert intervju av lærere som har erfaring fra arbeid med barn som opplever vold i hjemmet. Presentasjon av data og analyseprosessen er inspirert av tematisk analyse. Resultatene fra denne oppgaven viser at de erfaringene lærere har med barn som opplever vold i hjemmet er med på å påvirke lærernes metoder for å oppdage og ivareta barna. Kunnskap og erfaring lærerne har med barn som opplever vold i hjemmet er viktig for lærernes evne til å tilrettelegge skolehverdagen for barna på en god og hensiktsmessig måte. Lærernes viktigste samarbeidspartner i arbeidet med å ivareta barn som opplever vold i hjemmet er barnevernet. Gjennom å sende bekymringsmelding til barnevernet, bidrar lærerne til å ivareta barn som opplever vold. Lærerne er også opptatt av at de skal ha et samarbeid med foreldrene om barnets opplæring og skolesituasjon, også etter at de har sendt bekymringsmelding til barnevernet. For å ivareta den faglige og sosiale utviklingen til barn som opplever vold i hjemmet er relasjonsbygging mellom lærer og elev viktig. En god relasjon til alle barna på skolen gjør det lettere for barn som opplever vold i hjemmet å fortelle om sin hjemmesituasjon til læreren. En god relasjon gjør det også lettere for lærere å samtale med barnet om hvordan de skal tilrettelegge skolehverdagen på best mulig måte for å fremme barnets læring og trivsel.nob
dc.language.isonob
dc.subjectbarn som opplever vold
dc.subjectvold mot barn
dc.subjectvold
dc.subjectvold i hjemmet
dc.titleSkolens møte med barn som opplever vold i hjemmet.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:29:35Z
dc.creator.authorLøkken, Marthe Brun
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60621
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58015/1/Masteroppgave-2017--Marthe-Brun-L-kken.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata