Skjul metadata

dc.contributor.authorKarlsen, Hanne
dc.date.accessioned2017-09-07T22:28:29Z
dc.date.available2017-09-07T22:28:29Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationKarlsen, Hanne. Flerfaglig samarbeid i utviklingen av en virtuell realitet. En casestudie av flerfaglig samarbeid i utviklingsprosessen av en virtuell læringsomgivelse i matematikk for grunnskoleelever. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/57943
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler en flerfaglig utviklingsprosess av en virtuell læringsomgivelse, for grunnskoleelever i den norske skolen. Oppgaven illustrerer en flerfaglig utviklingsprosess, hva som kan karakterisere prosessen og hvordan de ulike aktørene har et fokus på å involvere lærerne i utviklingen av en virtuell læringsomgivelse. For å kunne svare på dette har jeg stilt følgende forskningsspørsmål: Hva karakteriserer en utviklingsprosess av virtuell realitet i matematikk som involverer flere aktører med ulik faglig bakgrunn og hva er implikasjonen av det? Mitt bidrag beskriver hvordan utviklingen av en VR-applikasjon til emnet matematikk kan gjennomføres som et flerfaglig samarbeidsprosjekt mellom representanter fra skoleverket, representanter fra et Forlag, VR-utviklere og teknikere. Samarbeid er en vanlig tilnærming innen utvikling av ny teknologi, og samarbeid mellom heterogene grupper blir betraktet som nyttig. Dette er fordi det i større grad kan tilrettelegges for en forankring i de ulike organisatoriske strukturene, men også fordi heterogene grupper har vist seg å være mer kreative enn en homogen gruppe (Bratteteig & Stolterman, 1997; Sawyer, 2012). Underveis i det flerfaglige samarbeidet i utviklingen av den virtuelle læringsomgivelsen oppsto det forhandlinger og motsetninger mellom aktørene. Disse motsetningen bidro til at det oppsto rom for mulige endringer av applikasjonen. Som konseptuelt rammeverk benyttes tredje generasjons virksomhetsteori. Dette er fordi denne tar høyde for interaksjonen mellom to eller flere interagerende virksomhetssystemer (Engeström, 2005, 2011). Virksomhetssystemet i relasjon til flere andre virksomhetssystemer er enhet for analyse. Et virksomhetssystem omtales som et fellesskap med ulike interesser, meninger og tradisjoner (Engeström, 2005, 2011). Denne flerstemtheten mellom de interagerende virksomhetene kan både fungere som en kilde til innovasjon, men også til problemer, det er avhengig av hvordan disse utfordringene blir håndtert. I møtet mellom to eller flere virksomhetssystemer kan et potensielt felles konstruert objekt, eller grenseobjekt, koble systemene sammen og bidra til å skape en felles forståelse. Mine informanter er totalt 22 aktører fra ulike faglige disipliner som inngår i et flerfaglig pilotprosjekt hvor de ønsker å gjøre matematikk relevant og engasjerende for grunnskoleelever. Datamaterialet er basert på ikke-deltakende observasjoner av møter, med lyd-og videoopptak. Observasjonsdataen er primærdataen i oppgaven. Jeg har også gjennomført et gruppeintervju med utvalgte aktører som er involvert i det flerfaglige samarbeidet. Dette har blitt benyttet som sekundærdata for å utdype informantenes opplevelse av det flerfaglige samarbeidet. Videoopptakene analyseres for å gå i dybden på hvordan aktørene interagerer og samarbeider for å utvikle VR-applikasjonen. Videoopptakene fra observasjonene, analyseres gjennom interaksjonsanalyse. I empirisk analyse kapittelet analyseres syv ekstrakter ved hjelp av interaksjonsanalyse og jeg ser nærmere på enighet om funksjonalitet, lærerens rolle og belønningsstruktur. Oppgaven er et empirisk bidrag som utdyper involvering av aktører på tvers av faglige disipliner i en utviklingsprosess av en virtuell læringsomgivelse til matematikk. Funnene viser hvordan det oppstår uenigheter og motsetninger på tvers av aktørene på grunn av ulike perspektiver og forståelser og hvordan disse forhandler dette før de kommer til enighet om funksjonalitet som skal inkluderes i den virtuelle læringsomgivelsen. Det viser også hvordan de involverte aktørene har et fokus om å inkludere lærere og andre relevante representanter fra skoleverket i ideer og avgjørelser som har blitt tatt underveis i utviklingsprosessen, da det uttrykkes et ønske om å utvikle et verktøy som de vil se nytte av i sin undervisningspraksis. Oppgaven gir også et bilde av hvordan den flerfaglige gruppen har et sterkt ønske om å engasjere elever til å regne matematikk. Aktørene i samarbeidet avgjør at de skal inkludere en type belønningsstruktur i VR-applikasjonen, da de mener at dette kan være med på å øke læringsutbyttet til elevene i tillegg til de tre egenskapene, multisensoriske interaksjonskanaler, intuitiv interaktivitet og innlevelse ved VR-teknologi som kan bidra til økt læringsutbytte: multisensoriske interaksjonskanaler, intuitiv interaktivitet og innlevelse.nob
dc.language.isonob
dc.subjectmatematikk
dc.subjectvirksomhetsteori
dc.subjectvirtuell realitet
dc.subjectinteraksjonsanalyse
dc.subjectbelønningsstruktur
dc.subjectflerfaglig samarbeid
dc.subjectekspansiv læring
dc.subjectvirtuell læringsomgivelse
dc.titleFlerfaglig samarbeid i utviklingen av en virtuell realitet. En casestudie av flerfaglig samarbeid i utviklingsprosessen av en virtuell læringsomgivelse i matematikk for grunnskoleelevernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:28:29Z
dc.creator.authorKarlsen, Hanne
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60844
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/57943/1/Karlsen_Masteroppgave.pdf


Tilhørende fil(er)

Finnes i følgende samling

Skjul metadata