Hide metadata

dc.contributor.authorSkuland, Maria
dc.date.accessioned2017-09-07T22:27:38Z
dc.date.available2017-09-07T22:27:38Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSkuland, Maria. «Det finnes så mange forklaringer på hva som er en argumenterende tekst. Og det gjør for meg at diskursen er litt sånn vag» - En studie av hvordan en lærer og seks elever forstår begrepet argumenterende tekst. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/57892
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg studert hva argumenterende skriving er i en utvalgt niendeklasse, ved å utforske følgende problemstilling: Hvordan forstår læreren og elevene begrepet argumenterende tekst? Gjennom teorien viser jeg at det ikke nødvendigvis er så enkelt å vite hva som skal legges i begrepet. Studiens teoretiske utgangspunkt viser at argumenterende skriving er vanskelig for elever, men at en eksplisitt opplæring kan bidra til å redusere noen av de utfordringene elevene opplever. Studien er en kvalitativ studie, og datamaterialet består av klasseromsobservasjon, forskningsintervjuer med læreren og seks elever og analyse av de seks elevenes argumenterende tekster med lærerkommentarer. Informantene i denne studien uttrykker at det er utfordrende å vite hva en argumenterende tekst er. To av elevene mener modelltekster kan bidra til en større forståelse for slike tekster. Selv om begrepet argumenterende tekst er vanskelig, er informantene enige om at det er oppgavetemaet og bruk av kilder, egne meninger og pro- og kontra-argumenter som er de fire mest sentrale elementene i arbeidet med argumenterende skriving. Informantene mener oppgavetemaet må være engasjerende for elevene, fordi dette vil lette skriveprosessen. Samtidig viser studien at det er viktig at elevene har tilgang til et innhold når de skal skrive. Informantene uttrykker at kilder brukes for å innhente informasjon og argumenter, og dette gjør de argumenterende tekstene objektive og saklige. Både læreren og elevene anser egne meninger som en vesentlig del av en argumenterende tekst. Læreren mener at elevenes egne meninger er påstander som må underbygges med kilder, mens elevene mener at egne meninger kan være argumenter. Alle informantene er enige om at kontra-argumenter bør med i argumenterende tekster, men det varierer på hvilke måter elevene bruker kontra-argumenter i de argumenterende tekstene.nob
dc.language.isonob
dc.subjectmodelltekst
dc.subjectArgumentasjon
dc.subjectskriving
dc.subjectargumenterende tekst
dc.subjectargumenterende skriving
dc.subjecteksplisitt opplæring
dc.title«Det finnes så mange forklaringer på hva som er en argumenterende tekst. Og det gjør for meg at diskursen er litt sånn vag» - En studie av hvordan en lærer og seks elever forstår begrepet argumenterende tekstnob
dc.title.alternative“There are a number of explanations for what an argumentative text is. And, for me, that makes the discourse kind of vague” – A study of a teacher’s and six students’ perception of the term argumentative text.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:27:38Z
dc.creator.authorSkuland, Maria
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60668
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/57892/1/Masteroppgave_Skuland.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata