Abstract
Hvordan samarbeider ansatte i skolen og skolehelsetjenesten ved videregående skoler der skolehelsetjenesten er bemannet med både helsesøster og skolepsykolog? Hvordan samarbeider helsesøster og skolepsykolog? På hvilke måter kan de ansatte benytte seg av det tverrfaglige samarbeidet for å bedre kunne hjelpe elever med psykososiale utfordringer? Dette er spørsmål denne oppgaven tar for seg. Ved majoriteten av videregående skoler i Oslo organiseres skolehelsetjenesten i dag etter PLIS-modellen (Psykisk helse: Lavterskel i skolehelsetjenesten). Dette innebærer blant annet at skolehelsetjenesten styrkes gjennom økt bemanning. Gjennom tematisk analyse av kvalitative intervjuer med tre helsesøstre, to skolepsykologer, en rådgiver, en lærer og en rektor, har jeg undersøkt hvordan de ansatte snakker frem ulike aspekter ved utøvelsen av det tverrfaglige samarbeidet. For utøvelsen av samarbeidet mellom ansatte i skolehelsetjenesten er fysisk tilstedeværelse, tilgjengelighet, kommunikasjon, sosial støtte, motivasjon, mestring og rolleforventninger av betydning. I relasjonen mellom skolen og skolehelsetjenesten trekkes kontakt, kommunikasjon, rolleforventninger, motivasjon og tillit frem som sentrale aspekter ved samarbeidet. Det teoretiske bakteppet for oppgaven tar utgangspunkt i økologisk psykologi og Bronfenbrenners økologiske utviklingsmodell. Teorien anvendes for å diskutere ringvirkningene det tverrfaglige samarbeidet kan ha for elevenes psykiske helse. Oppgaven gir kunnskap om utøvelsen av det tverrfaglige samarbeidet mellom ansatte i skoler og skolehelsetjenester der skolehelsetjenesten er organisert etter PLIS-modellen, samt hvilke ringvirkninger det tverrfaglige samarbeidet kan ha for elevenes psykiske helse. Denne kunnskapen kan brukes til å øke de ansattes bevissthet rundt utøvelsen av samarbeidet, og kan danne et bakteppe for tiltak med mål om å forbedre tilbudet til elever som har behov for oppfølging som følge av psykososiale problemer.