Abstract
Denne oppgaven studerer hvilke faktorer som påvirker vekst og innovasjon ved norske håndverksbryggerier. Studien har tatt utgangspunkt i faktorene kunnskap, nettverk og innovasjonsevne, og hvordan disse har sammenheng med vekst og innovasjon ved bryggeriene. Metoden som har blitt benyttet er kvalitativt casestudie, der datagrunnlaget baserer seg på dybdeintervjuer med tre ulike håndverksbryggerier. Respondentene er en av gründerne i sine respektive bryggerier. Casebedriftene i studiet er Lysefjorden Mikrobryggeri, Voss Bryggeri og Balder Brygg.
The purpose of this thesis is to study what factors affect growth and innovation among craft breweries in Norway. The study has been based on the factors knowledge, networks and innovation capability, and how these factors relate to growth and innovation for the craft breweries. The chosen methodology is a qualitative case study, where the data has been collected through in-depth interviews with three separate craft breweries. The respondents are co-founders of their respective breweries. The craft breweries who partook in this study are Lysefjorden Mikrobryggeri, Voss Bryggeri and Balder Brygg