dc.contributor.author | Svarva, Vivi Bull | |
dc.date.accessioned | 2017-08-23T22:27:26Z | |
dc.date.available | 2017-08-23T22:27:26Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Svarva, Vivi Bull. Lederes bidrag til ekstraordinær innsats og tilfredshet blant ansatte. Master thesis, University of Oslo, 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/57444 | |
dc.description.abstract | Formålet med studien er å få en bedre forståelse av transformasjonsledelse, transaksjonsledelse og passiv unngående ledelse som predikatorer for å skape ekstra innsats hos ansatte og tilfredshet blant ansatte i en norsk kontekst. Studien tar utgangspunkt i lederstilene som helhet samt deres underdimensjoner. Forholdene ble undersøkt ved hjelp av en tverrsnittstudie basert på tre norske virksomheter (N= 659), hvor lederne og ansatte besvarte spørreskjemaet Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ). Det ble anvendt hierarkisk multippel regresjonsanalyse for å undersøke hypotesene. Resultatene viser at transformasjonsledelse er positivt assosiert med utfallene, med unntak av underdimensjonen integritet. Videre er dimensjonen laissez- faire ledelse, tilknyttet passiv- unngående ledelse, negativt assosiert med utfallene. Sammenhengen mellom transaksjonsledelse og utfallene er noe mer komplisert, da kun underdimensjonen betinget belønning har en signifikant effekt på å skape tilfredshet. Funnene fra studien tyder på at organisasjoner som ønsker tilfredse medarbeidere som yter ekstra på jobb, bør ha ledere som anvender en transformasjonell lederstil og unngår atferd knyttet til passiv- unngående ledelse. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | | |
dc.title | Lederes bidrag til ekstraordinær innsats og tilfredshet blant ansatte | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2017-08-23T22:27:26Z | |
dc.creator.author | Svarva, Vivi Bull | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-60176 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/57444/1/Masteroppgave_VBS.pdf | |