Hide metadata

dc.contributor.authorHjelmbrekke, Nora Tørstad
dc.date.accessioned2017-08-21T22:29:59Z
dc.date.available2017-08-21T22:29:59Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationHjelmbrekke, Nora Tørstad. Informasjon for innforståtte - En leserinformert undersøkelse av klarspråklig formidlingspotensiale i informasjon om asylregler. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/57371
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg et potensielt klarspråklig formidlingspotensial, med utgangspunkt i teksten «Regler om beskyttelse (asyl)» på Utlendingsnemndas hjemmesider. Samtidig som oppgaven slynger seg rundt teksten fra UNE, har målet vært å undersøke de litt bredere premissene for informasjonstekst med juridisk innhold. Gjennom to fokusgrupper, med to ulike kompetanser, undersøker jeg hvordan faktiske lesere oppsøker informasjonstekst, hva som skal til for at de skal velge å lese ulike tekster, og hva de synes er utfordrende i den aktuelle teksten. Fokusgruppene fokuserer på deltakerenes resonnering rundt lesningen, men deltakerne gis også oppgaver underveis, for å stimulere til undersøkelser i teksten. Fokusgruppene oppgir å være kildekritiske, samtidig som de delvis er skeptiske til informasjon fra offentlige aktører, fordi de «regner med» at informasjonen er kjedelig eller vanskelig tilgjengelig. I møte med den aktuelle teksten oppgir de at et informasjonsoverskudd i begynnelsen gir dem motvilje mot å lese hele teksten, da vil de i utgangspunktet heller lete opp en annen og potensielt bedre tekst. Det samme er tilfellet når de ikke skjønner hva teksten handler om. Fokusgruppene åpner ikke de utdypende lenkene underveis i teksten, og baserer seg på teksten slik den framstår. Etter å ha lest teksten synes ikke deltakerne at den er så alt for vanskelig, men de har likevel problemer med å svare på enkelte oppgaver knyttet til teksten. Fokusgruppene blir supplert med en kontekstanalyse, som også trekker inn lignende informasjonstekster fra Sverige og Danmark, og en tekstanalyse av «Regler om beskyttelse (asyl)», som hovedsakelig tar for seg juridiske tekstnormer, forventet kompetansenivå, intertekstualitet og ulike leseveier. Denne undersøkelsen viser i stor grad at den juridiske leseren er prioritert i teksten, og at leseren uten juridisk kompetanse ikke gis en inngang til informasjonen. Avslutningsvis følger en drøfting av forskjeller på tekster lesereren mottar og tekster leseren oppsøker selv, og muligheter for ulik strukturering av informasjon i tekster som er spesifikke, rettede eller åpne.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleInformasjon for innforståtte - En leserinformert undersøkelse av klarspråklig formidlingspotensiale i informasjon om asylreglernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-08-21T22:29:59Z
dc.creator.authorHjelmbrekke, Nora Tørstad
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60133
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/57371/1/Master-15-5.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata