Abstract
I denne studien vil jeg se på hvordan beslutninger påvirkes av sortimenter som varierer i størrelse, mens man er i henholdsvis positivt eller nøytralt humør. Spesifikt ønsker jeg å undersøke om positivt humør kan redusere sannsynligheten for beslutnings-vegring, og hvordan samspillet mellom humør og utvalgsstørrelser påvirker hvor lang tid man bruker på å ta en beslutning. I tillegg vil jeg utforske potensielle prosesser som kan ligge til grunn for virkningen av sortimenters størrelse. I studien deltok 179 deltagere, som alle var elever på videregående skole. Studien var et eksperiment med en faktoriell design, 2 (positivt og nøytralt humør) x 2 (3 alternativer og 15 alternativer). De avhengige variablene ble målt ut i fra hvorvidt deltagerne valgte en sjokolade eller ikke, og hvor lang tid de brukte på å ta et valg. For å analysere hypotesene har det blitt anvendt flere typer analyser. Hovedhypotesene har henholdsvis blitt analysert med kjikvadrattester og variansanalyser. De påfølgende to delhypotesene har begge blitt analysert ved bruk av regresjonsbaserte mediasjonsanalyser. Når alle deltagerne ble analysert samlet viste resultatene at sannsynligheten for å velge en sjokolade var signifikant større hvis deltageren valgte fra det utvidede sortimentet med 15 sjokolader enn fra det begrensede sortimentet med 3 sjokolader. Denne effekten var signifikant for deltageren i positivt humør, men ikke for deltagerne i nøytralt humør. Videre var det ikke tegn til at deltagerne i positivt humør generelt kjøpte mer sjokolade. Positivt humør økte sannsynligheten for at deltagerne kjøpte en sjokolade fra det utvidede sortimentet, men økte ikke sannsynligheten for at deltagerne valgte en sjokolade fra det begrensete sortimentet. Videre hadde ikke humør noen effekt på deltagernes beslutningstid. Deltagernes beslutningstid ble kun påvirket av størrelsen på sortimentet. Beslutningstiden var signifikant lengre når deltageren valgte fra det utvidede sortimentet enn når deltagerne valgte fra det begrensete sortimentet, en effekt som ble mediert av hvor vanskelig deltagerne opplevde beslutningsprosessen. Denne studien har vært et enkeltstående prosjekt, som har blitt utviklet i samarbeid med min veileder Rolf Reber. Jeg har personlig vært ansvarlig for all datainnsamlingen til studien. Siden innsamlingen har foregått på skolen til deltagerne, har dette foregått i samråd med lærerne til deltagerne.