Abstract
Digital forretningskompetanse er viktig kompetanse for ledere. Den kan bidra til å øke konkurranseevnen til bedriften gjennom å utnytte mulighetene IT gir. Denne oppgaven undersøker hvordan ledere tar til seg digital forretningskompetanse. Det ble etablert et teoretisk rammeverk bestående av to deler. Del én er rammeverk for læring i en organisasjonskontekst, basert på det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring, 4I-rammeverket og Canonical Action Research. Del to er rammeverk for digital forretningskompetanse, som tok utgangspunkt i teori for digital forretningsstrategi. Prosjektformen Canonical Action Research (CAR) er forskningsmetoden og en del av læringsrammeverket. Over elleve iterasjoner ble prosjektet etablert, digital forretningskompetanse tilført og læring studert. Funn diskuteres for å svare på hvordan ledere tar til seg digital forretningskompetanse og hvordan digital forretningskompetanse kan tilføres for bedriftens ledergruppe gjennom aksjonsforskning. Funn viser at digital forretningskompetanse utvikles best i ledergruppen i felleskap. Rammeverket integreres gradvis med ledergruppens etablerte kunnskap gjennom en iterativ læreprosess. Aksjonsforskning sikrer gjennom sin læringsorienterte og iterative tilnærming, tilførsel av digital forretningskompetanse for bedriftens ledere.