Hide metadata

dc.date.accessioned2017-06-26T13:07:12Z
dc.date.available2017-06-26T13:07:12Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/55722
dc.description.abstractNår elever skriver tekster i norskfaget, får de ofte skriftlige tilbakemeldinger fra norsklærer. Responsforskning viser at elevene i stor grad leser og verdsetter slike tilbakemeldinger, men at noen typer tilbakemeldinger er til større hjelp enn andre. Denne artikkelen presenterer en studie som undersøker hvilke lærerkommentarer elever på ungdomstrinnet finner nyttige og mindre nyttige. Det empiriske materialet består av en spørreundersøkelse besvart av 159 elever fra 10.trinn i norsk ungdomsskole på grunnlag av en spesielt tilrettelagt tilbakemeldingssituasjon. Resultatene av spørreundersøkelsen viser at elevene foretrekker lærerkommentarer på globale tekstnivå og kommentarer som er spesifikke med klart formulert hva eleven bør gjøre og hvorfor. Elevene setter pris på ros, men også kritiske kommentarer vurderes som nyttige. Resultatene drøftes med bakgrunn i tidligere forskning på området.en_US
dc.language.isonoen_US
dc.relation.ispartofBueie, Agnete Andersen (2017) «Slike kommentarer er de som hjelper» Elevers forståelse og bruk av lærerkommentarer i norskfaget. Doctoral thesis. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-58493
dc.relation.urihttp://urn.nb.no/URN:NBN:no-58493
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleNyttige og mindre nyttige lærerkommentarer – slik elevene ser deten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorBueie, Agnete Andersen
dc.identifier.jtitleNordic Journal of Literacy Research
dc.identifier.volume2
dc.identifier.startpage1
dc.identifier.endpage28
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.17585/njlr.v2.188
dc.identifier.urnURN:NBN:no-58486
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/55722/1/188-1-5142-1-10-20170403.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International