Hide metadata

dc.date.accessioned2017-06-26T13:01:43Z
dc.date.available2017-06-26T13:01:43Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/55720
dc.description.abstractDenne artikkelen handler om hvordan elever på ungdomstrinnet forstår og bruker skriftlige lærerkommentarer på heldagsprøvebesvarelser i norsk. Slike kommentarer gis ofte på sluttprodukter. I vurderingsforskning antas tilbakemelding på sluttprodukter å ha begrenset verdi som læring, og med denne studien ønsker jeg å se om en slik generell antakelse gjelder også i en norskfaglig kontekst. Det empiriske materiale består av elevtekster med lærerkommentarer, verbale protokoller og individuelle elevintervju for 18 elever. Verbale protokoller brukes for å studere elevenes forståelse av lærerkommentarene, og intervju brukes for å få dypere innsikt i hvordan elevene bruker kommentarene. Studien viser at elevene har liten bevissthet rundt vurderingskriterier. Men de leser vurderingene og viser i hovedsak adekvat forståelse av kommentarene de får. Når det gjelder oppfølging av kommentarene, gjør elevene det som blir forventet av dem. Noen av elevene må «rette» tekstene sine, mens andre er ikke forventet å gjøre noe med kommentarene. Dette gjør at elevene i liten grad bruker kommentarene videre i skrivearbeidet. Mens enkelte internasjonale studier rapporterer om at studenter i høyere utdanning ikke leser tilbakemeldingene (Hounsell, 1987) eller ikke forstår dem (Lea & Street, 1998), viser mitt materiale at elevene leser og forstår kommentarene, og de gjør det som forventes av dem i oppfølgingen. Ved å legge til rette for at elevene skal bruke kommentarene mer aktivt kan kommentarene få en sterkere formativ funksjon. 'en_US
dc.language.isonoen_US
dc.relation.ispartofBueie, Agnete Andersen (2017) «Slike kommentarer er de som hjelper» Elevers forståelse og bruk av lærerkommentarer i norskfaget. Doctoral thesis. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-58493
dc.relation.urihttp://urn.nb.no/URN:NBN:no-58493
dc.titleSummativ vurdering i formativ drakt – elevperspektiv på tilbakemelding fra heldagsprøver i norsken_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorBueie, Agnete
dc.identifier.jtitleActa Didactica Norge
dc.identifier.volume9
dc.identifier.issue1
dc.identifier.urnURN:NBN:no-58492
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/55720/1/1300-13470-1-PB.pdf
dc.type.versionPublished version
cristin.articleid4


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata