Hide metadata

dc.date.accessioned2017-05-24T11:39:39Z
dc.date.available2017-05-24T11:39:39Z
dc.date.created2016-10-08T13:14:02Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationHovdenak, Sylvi Stenersen . Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen. UNIPED. 2016, 39(4), 330-344
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/55485
dc.description.abstractI internasjonal forskning ser vi en økende interesse for den aristoteliske kunnskapsformen fronesis, praktisk klokskap, når det gjelder utvikling av profesjonalitet i ulike utdanningskontekster. I artikkelen blir fronesis som kunnskapsform diskutert, problematisert og relatert til dagens profesjonsutdanning i medisin. Videre stilles det grunnleggende spørsmålet om hvorfor fronesis bør ha en sentral posisjon i legeutdanningen. Denne problemstillingen søkes belyst ved hjelp av ulike faglige perspektiver hentet fra forskere som er opptatt av medisinsk utdanning. I artikkelen argumenteres det blant annet for at fronesis som kunnskapsform kan forstås som et motsvar til en stadig økende instrumentell tenkning relatert til profesjonell utdanning, profesjonell praksisutøving og politiske beslutninger. Det tredje spørsmålet som blir tatt opp i artikkelen er hvordan fronesis kan komme til uttrykk i legeutdanningen. For å belyse denne problemstillingen blir det presentert data fra evalueringen av revisjonen av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Her refereres det til studentenes perspektiver på hva som kjennetegner en god legeutdanning, og i hvilken grad fronesis kommer til uttrykk i dagens og fremtidens legeutdanning. Det blir også pekt på hvilke fremtidige utfordringer som kan knyttes til den videre utviklingen av fronesis som kunnskapsform.en_US
dc.languageNO
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådet
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleFronesis som kunnskapsform i legeutdanningenen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorHovdenak, Sylvi Stenersen
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1390344
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=UNIPED&rft.volume=39&rft.spage=330&rft.date=2016
dc.identifier.jtitleUNIPED
dc.identifier.volume39
dc.identifier.issue4
dc.identifier.startpage330
dc.identifier.endpage344
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05
dc.identifier.urnURN:NBN:no-58284
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1893-8981
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/55485/1/article8975.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International