Hide metadata

dc.contributor.authorReiersen, Anette
dc.date.accessioned2017-03-24T22:28:35Z
dc.date.available2017-03-24T22:28:35Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationReiersen, Anette. RIDESKOLEN Tapisserier i Christian IV's sal på Akershus slott. Dressurridning som motiv i barokken. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/55091
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er et sett på tre tapisserier, kalt ‘’Rideskolen’’, på Akershus slott i Oslo. Motivene viser dressurridning og hester, akkompagnert av de romerske gudene Mars, Merkur og Venus. Settet ble opprinnelig produsert i Brussel, Spansk Nederland på midten av 1600-tallet av Everard Levniers. Kartongene (designen) er kjent som laget av kunstneren Jacob Jordaens. Selv om denne serien er internasjonalt kjente verk, er det forsket lite på settet som befinner seg i Norge. Oppgaven er delt i to deler. Første del vil ta for seg empirien og presenterer generell kunnskap og det vi vet om tapisseriene, primært etter at de kom til Norge. Dette gjøres også ved å se nærmere på settet i Norge komparativt med andre tapisserier, skisser og modelli i denne serien som fortsatt finnes bevart i utlandet. Andre del, som jeg har kalt en kulturhistorisk undersøkelse, vil gå nærmere inn på selve temaet for designen. Her søker jeg en forklaring på motivets tema dressurridning, og spør hvorfor det ble valgte som design på tapisseri. Verktøy for undersøkelsen i del to, er basert på Michael Baxandall’s modeller for forståelse av historiske bilder ‘’the period eye'’ og ‘’triangle of re-enactement’.nob
dc.description.abstractThis thesis presents three tapestries in a set from the series ’’The Riding school’’ currently at Akershus castle, Oslo, Norway. Depicting dressage-riding and horses, accompanied by the Roman deities Mars, Mercury and Venus. The set was originally produced in Bruxelles, Spanish Netherlands during the first part of the 17th century by the viewer Everard Levniers. The cartoons designed by the artist Jacob Jordaens. Even if series of ‘’The Riding school’’ are internationally known pieces of art, there is lack of research on the Norwegian set. This thesis is in two parts. Part one is dedicated to the knowledge of this particular set, primarily after its arrival in Norway. Including a comparative analysis with other sets, sketches and modellis abroad. The second part is devoted to the topic of the design, namely dressage-riding and examines why this was chosen for depiction on tapestries. This latter investigation is based on Micael Baxandalls models for examining historical pieces of art ‘’the period eye’’ and ‘’triangle of re-enactment’’.eng
dc.language.isonob
dc.subjectAkershus castle
dc.subjectAkershus slott
dc.subjectbaroque
dc.subjectLevniers
dc.subjectReydams
dc.subjectriding-school
dc.subjectJacob Jordaens
dc.subjecttjøtta gård
dc.subjecttapestries
dc.subjecttapisserier
dc.titleRIDESKOLEN Tapisserier i Christian IV's sal på Akershus slott. Dressurridning som motiv i barokkennob
dc.title.alternativeTHE RIDING-SCHOOL. Tapestries in Christian IV’s hall, Akershus. Castle Dressage-riding depicted in the baroqueeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-03-24T22:28:35Z
dc.creator.authorReiersen, Anette
dc.identifier.urnURN:NBN:no-57898
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/55091/1/Masteroppgave_A-Reiersen_ifikk.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata