Hide metadata

dc.contributor.authorTangen, Ingrid Bjørdal
dc.date.accessioned2017-03-10T22:28:30Z
dc.date.available2017-03-10T22:28:30Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationTangen, Ingrid Bjørdal. Ungdom og rusbehandling med verdigheten i behold. En studie av hvordan ungdom i barnevernsinstitusjon og ansatte vektlegger læringsbasert rusbehandling og relasjoners rolle i behandlingen.. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/54582
dc.description.abstractBakgrunn: Læringsbasert rusbehandling (LBR) ble innført som behandlingsmetode i to barnevernsinstitusjoner under Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) i 2010. Det finnes forskning på hvilke faktorer i behandlingen som kan tillegges mest betydning for gode behandlingsresultater; behandlingsmetode eller andre faktorer (relasjoner). Men det forekommer lite kunnskap om hvordan ungdommer i LBR-behandling i Norge og ansatte vektlegger betydningen av behandlingsmetode (LBR) og relasjoners betydning for positive behandlingsresultater. Hensikt: Formålet med studien er å få fram kunnskap om ungdommers og ansattes erfaringsbaserte meninger om rusbehandlingsmetoden LBR og relasjoners betydning for måloppnåelsen rusfrihet. Metode: Datagrunnlaget er hentet fra to spørreundersøkelser laget til bruk i denne studien; en til ungdommer og en til ansatte. Begge gruppene ble spurt om det samme. Spørreundersøkelsen hadde åpne og lukkede svaralternativer. Problemstillingen ble belyst ved hjelp av fire forskningsspørsmål anvendt på det empiriske materialet. Resultatene er sammenholdt med den teoretiske bakgrunnen for studien. Resultater: Funnene tyder på at ungdommene er opptatt av behandlingsmetoden LBR som ytre motivator (belønninger), og relasjoner til ansatte. Ungdommene vektlegger likevel både betydningen av LBR for rusfrihet og relasjoners betydning lavt. Funnene tyder på at de ansatte kan mye om LBR, er opptatt av gode verktøy i behandlingen og er bevisst betydningen av relasjoner som ledd i behandlingen. De ansatte vektlegger både betydningen av LBR for rusfrihet og relasjoners betydning høyt. Konklusjon: Ungdom vektlegger både betydningen av LBR for rusfrihet og relasjoners rolle i behandlingen klart lavere enn ansatte. Studien sier noe om aktørenes erfaringsbaserte holdninger og ikke noe om hvordan behandlingen faktisk gjennomføres, eller om behandlingens effekter. Det er behov for mer kunnskap. Implementeringsstudier og effektstudier vil bidra til kunnskap om faktisk gjennomføring av LBR-behandling for ungdom og behandlingens effekter.nob
dc.language.isonob
dc.subjectungdom
dc.subjectspesifikke faktorer
dc.subjectrusmisbruk
dc.subjectfellesfaktorer
dc.subjectbarnevernsinstitusjon
dc.subjectrelasjon
dc.subjectlæringsbasert rusbehandling
dc.titleUngdom og rusbehandling med verdigheten i behold. En studie av hvordan ungdom i barnevernsinstitusjon og ansatte vektlegger læringsbasert rusbehandling og relasjoners rolle i behandlingen.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-03-10T22:28:29Z
dc.creator.authorTangen, Ingrid Bjørdal
dc.identifier.urnURN:NBN:no-57726
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/54582/1/Masteroppgave-2016-pdf.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata