Abstract
PR-yrket inkluderer et mangfold av aktører med ulike fagretninger, bakgrunn og erfaringer. At eks-politikere og journalister melder overgang til bransjen har bidratt til en debatt om hva PR-utøvere tilbyr sine klienter. PR-bransjen hevder selv at de tilbyr et spesialisert fag, mens kritikere på sin side tar til orde for at PR-aktører selger nettverk, ”sunn fornuft” og opplagt allmennkunnskap. For å kunne gi en dypere forståelse om hva PR-bransjen tilbyr sine klienter, har masteroppgaven som ambisjon å gi innsikt i PR-utøverens ekspertise. Masteroppgaven inkluderer bidrag fra PR, journalistikk, profesjonssosiologi og ekspertiseforskning, og har til hensikt å gi en bedre forståelse av hvilke fenomener PR som profesjonell yrkesutøvelse baserer seg på. Gjennom empiri innhentet fra dybdeintervju av sentrale aktører i PR- og kommunikasjonsbransjen, som har bakgrunn og praktisk erfaring fra politikken og journalistikken, argumenterer masteroppgavens analyse for at ekspertise består av tre dimensjoner; kunnskap, ferdigheter og personlige egenskaper. Forskningsprosjektet viser at disse tre fenomenene er avgjørende for hvordan PR-oppgaver løses, og blir her forstått som en unik fagkunnskap som PR-utøvere tilbyr sine klienter.
The PR-profession includes a variety of actors with different fields of expertise, backgrounds and experiences. The transition of former politicians and journalists to the industry has contributed to a debate about what PR-consultants offer their clients. The PR-industry claims to offer services in a specialized field, while critics assert that PR-firms sell their network, "common sense" and apparent general knowledge. In order to provide a better understanding about what the PR-industry offers, the dissertation delivers insight to the PR-consultant's expertise. The dissertation includes contributions from research in PR, journalism, profession sociology and expertise theory, and aims to enhance the understanding of what phenomena PR as a professional occupation is based on. Through empirical data gathered in interviews of central actors in the PR- and communication industry, holding various backgrounds and experiences from politics and journalism, the analysis indicates that PR-expertise consists of three dimensions; knowledge, skills and personal attributes. The dissertation shows that these three phenomena are indicative of how PR-tasks are solved. The dissertation considers these phenomena as unique expertise that PR-consultants offer their clients.