Hide metadata

dc.date.accessioned2017-03-10T08:55:44Z
dc.date.available2017-03-10T08:55:44Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/54523
dc.description.abstractThis study investigates school leadership in innovative work in the context of school development processes in Norway. The aim of the study is to develop new insight into the complexities involved and the functions of leadership in this kind of work. The empirical context for the study is school development processes involving ICT. Specifically, the study examined two different development projects, analysing the work performed in the leadership teams responsible for running the projects. The data used for the analysis were drawn from the interactions that occurred in the team meetings. Using the third generation of cultural activity theory (CHAT), the study examines innovative work as an interactional process through which newness is actualized and leads small-scale changes. Leadership is studied as the regulation and coordination that take place in the interactions consequential to the directions and outcomes produced. The study shows how development work is rendered innovative when pluralities of perspectives are externalized in team discussions oriented towards problems arising in the work. However, such innovation is conditional on the participants taking the lead in pursuing perspectives that become mediating resources and promoting actions that break away from the cultural-historical formation of work. The study shows that leadership in innovative work is constituted in the interplay between the hierarchical and distributed dimensions of agency and authority. The study also shows that leadership is not under the control of any of the involved actors or of any specific individuals. Instead, leadership emerges in grids of relations that are constituted and changed through group interactions driven by a myriad of motives and tensions. Based on these findings, the study discusses challenges of leadership functions in innovative work and their implications for leadership. Specifically, it explores how these challenges relate to dealing with complex problems and facilitating conditions for innovative work and how they require leadership to be concerned with organizing spaces in which potential new ways of working can be experimented with in a structured way. To gain further insight into leadership in innovative work, future research needs to take the emerging school development processes in places and spaces as the departure point for its analysis. This study was carried out at the Department for Teacher Education and School Research at the University of Oslo.en_US
dc.description.abstractDenne avhandlingen undersøker skoleledelse i innovativt arbeid i sammenheng med reformarbeid og skoleutvikling i norske skolekontekster. Studien søker å utvikle ny innsikt i arbeidets kompleksitet og hvordan ledelse fungerer i denne type arbeid. Betydningen av ledelse omtales som særlig viktig i skolers utviklingsarbeid der «nye ideér» skal fanges opp, konstrueres og rekonstrueres og gjøre skoler i stand til å handle etter disse. Empirisk er studien forankret i to skoleutviklingsprosjekter der IKT tas i bruk på nye måter i undervisning og læring. Det empiriske grunnlaget er basert på data hentet fra møter i prosjektlederteam med ansvar for framdrift og resultater i prosjektene. Studien anvender kultur-historisk aktivitetsteori og undersøker innovativt arbeid som en samhandlingsprosess, der nyvinninger blir aktualisert og realisert som skrittvise endringer. Ledelse studeres som regulerende og koordinerende funksjoner basert på handlingsforløp som utspiller seg med betydning for arbeidets retning og utfall. Studien viser hvordan utviklingsarbeid blir innovativt når et mangfold av perspektiver kommer til uttrykk i teamdiskusjoner rundt utfordringer teamene støter på i arbeidet. En viktig betingelse for å skape nyvinninger er imidlertid at deltakere initierer idéer og perspektiver som bryter med kollektivets etablerte måter å handle på og at slike perspektiver fanges opp, støttes, utforskes og utvides. Studien viser at ledelse i innovativt arbeid dannes i et samspill mellom hierarkiske og distribuerte former for handlekraft og autoritet. Ledelse oppstår i nettverk av relasjoner som skapes og endres gjennom samhandling i teamene, og drives fram i mangfoldet av motiver og spenninger. På grunnlag av disse funnene drøfter studien utfordringer knyttet til ledelse i innovativt arbeid og implikasjoner utfordringene har for ledelse i skoler. Studien viser at utfordringer dreier seg om å håndtere komplekse problemstillinger og å skape vilkår for innovativt arbeid. Slike utfordringer krever ledelse som skaper rom der potensielt nye måter å handle på kan eksperimenteres med og utvikles gjennom bruk av strukturerte arbeidsformer. For å vinne ytterligere kunnskap om skoleledelse i innovativt arbeid bør fremtidig forskning undersøke skoleutviklinsgsprosesser som både foregår i skoler som etablerte organisatoriske «places», men også i «spaces» hvor skoler samhandler med andre aktører. Studien er utført ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo.
dc.language.isoenen_US
dc.relation.haspart1: Vennebo, K. F., & Ottesen, E. (2014). The emergence of innovative work in school development. Journal of Educational Change, 16 (2), 197-216. The article is not available in DUO due to publisher restrictions. The published version is available at: http://dx.doi.org/10.1007/s10833-014-9234-0
dc.relation.haspart2: Vennebo, K. F., & Ottesen, E. (2011). School leadership: constitution and distribution. International Journal of Leadership in Education, 15 (3), 255– 270. The article is not available in DUO due to publisher restrictions. The published version is available at: http://dx.doi.org/10.1080/13603124.2011.624642
dc.relation.haspart3: Vennebo, K.F. (2016). Innovative work in school development: Exploring leadership enactment. Educational Management Administration & Leadership, 45 (2), 298-315.The article is not available in DUO due to publisher restrictions. The published version is available at: http://dx.doi.org/10.1177/1741143215617944
dc.relation.urihttp://dx.doi.org/10.1007/s10833-014-9234-0
dc.relation.urihttp://dx.doi.org/10.1080/13603124.2011.624642
dc.relation.urihttp://dx.doi.org/10.1177/1741143215617944
dc.titleSchool Leadership in Innovative Work. Places and Spacesen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.creator.authorVennebo, Kirsten Foshaug
dc.identifier.urnURN:NBN:no-57640
dc.type.documentDoktoravhandlingen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/54523/1/PhD_FoshaugVennebo.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata