dc.contributor.author | Dalheim, Ragnhild | |
dc.date.accessioned | 2017-03-01T22:27:37Z | |
dc.date.available | 2017-03-01T22:27:37Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Dalheim, Ragnhild. Når vi finner tonen- Musikkaktiviteter i interaksjon med barn som har hørselshemning i kombinasjon med en eller flere funksjonshemninger. Master thesis, University of Oslo, 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/54143 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne undersøkelsen var utvikle kunnskapen om musikkaktiviteter i interaksjon med barn som har hørselshemning i kombinasjon med en eller flere funksjonshemninger, eller døvblindhet. Undersøkelsen baserte seg på en kvalitativ intervjuundersøkelse med en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming. Det er innhentet informasjon fra nærpersoner til barna, gjennom en kvalitativ intervjuundersøkelse med semistrukturerte intervjuer. Intervjuene ble transkribert og analysert basert på meningsfortetting og identifisering av temaer. Informantene i undersøkelsen beskriver at musikkaktiviteter oppleves som viktig i livet til mange av barna de beskriver. Det virker ikke som om barnas hørselsstatus i utgangspunktet begrenser deres muligheter for å ha glede og utbytte av musikk. Barna som ble beskrevet er engasjert i en rekke ulike musikkaktiviteter, blant annet sang, dans, regler, rim, rytmeleker og lytting til musikk. Informantene i denne undersøkelsen fremhevet særlig mulighetene til å kommunisere gjennom ulike former for musikkaktiviteter som verdifull. Musikkaktiviteter ble beskrevet som en kommunikativ form som er inkluderende og gir mindre rom for misforståelser og feil enn annen symbolmediert kommunikasjon. Interaksjoner som involverte musikkaktiviteter ble i hovedsak beskrevet som positive for relasjonene både mellom nærpersonene og barna, og mellom barna og andre barn. I lys av disse resultatene er det sannsynlig å tro at det vil kunne være positivt om musikkaktiviteter kan inkluderes i en helhetlig tilnærming til barnas læring og utvikling. Det krever videre undersøkelser for å belyse hvordan innholdet i en slik tilnærming bør utformes, og hvilken innflytelse det vil ha med en slik tilnærming. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | musikkaktiviteter | |
dc.subject | lytting | |
dc.subject | Hørselshemning | |
dc.subject | språk | |
dc.subject | foreldre | |
dc.subject | barn | |
dc.subject | interaksjon | |
dc.subject | musikk | |
dc.subject | funksjonshemninger | |
dc.subject | hørsel | |
dc.title | Når vi finner tonen- Musikkaktiviteter i interaksjon med barn som har hørselshemning i kombinasjon med en eller flere funksjonshemninger | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2017-03-01T22:27:37Z | |
dc.creator.author | Dalheim, Ragnhild | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-57264 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/54143/6/Ragnhild_Dalheim_master2016_UIO_spesialpedagogikk.pdf | |