Hide metadata

dc.contributor.authorIversen, Hannes Mayer
dc.date.accessioned2017-02-22T22:28:35Z
dc.date.available2017-02-22T22:28:35Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationIversen, Hannes Mayer. Flames of War: Fighting has just begun Et innblikk i et av IS' mest ambisiøse filmprosjekter, med vekt på multimodalitet, handling og flerstemmighet. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/54057
dc.description.abstractDen islamske staten (IS) representerer på mange måter en ny dimensjon innenfor Jihad-landskapet. Deres evne og vilje til å utføre voldelige handlinger overgår nåværende og tidligere terrororganisasjoner. Med sine mange umenneskelige og brutal henrettelsesvideoer har IS spredd frykt blant mennesker over hele verden. Tall fra Homeland Security indikerer en økning i antall mennesker som velger å slutte seg til organisasjonen. En sentral faktor for rekrutteringen til IS er deres evne til å lage og spre propaganda på internett. Hensikten med denne studien er å kaste lys over hvordan IS kommuniserer og appellerer til potensielle rekrutter. Oppgaven utforsker anslaget til filmen Flames of War: Fighting has just begun, utgitt i 2014 produsert av al-Hayat – IS’ eget mediesenter. Målet er å undersøke hvordan filmen kommuniserer og appellerer til potensielle seere med vekt på mulitmodalitet, flerstemmighet og handlinger. Den multimodale analysen undersøker hvordan filmen kommuniserer med seerne gjennom ulike semiotiske ressurser. Analysen viser hvordan filmen skaper nærhet til virkeligheten, og plasserer seerne «midt i krigen». Filmen er tettpakket med eksplosjoner, krigshandlinger, romantiske bilder av døde mennesker, samt religiøse musikkelementer (nasheed). Det avdekkes også påfallende likhetstrekk mellom filmen og andre actionfilmer og actionspill. Den flerstemmige analysen utforsker ulike stemmer i filmen. I tillegg til de eksplisitte stemmene som er synlige «for det blotte øyet», argumenterer jeg for at det finnes et sett med implisitte stemmer. Dette er tekstualiserte stemmer som skapes i filmen. Så fremt disse stemmene samsvarer med seerens egne indre stemmer, kan de fungere som inngangsportaler for tolkningen av innholdet. Avslutningsvis i dette kapittelet redegjøres det for tre ulike mottakergrupper jeg mener å ha avdekket. I den siste analysen har jeg en pragmatisk tilnærming til språket. Analysen utforsker språkhandlingene som kan hevdes å eksistere, som illokusjonær kraft, i filmen. Her undersøkes det hvilken implikatur som eksisterer i filmen, og hvorfor den velger å kommunisere budskapet implisitt. Dette drøftes i lys av to definisjoner av propaganda. Det foregår en skjult form for argumentasjon. Denne er tilsynelatende objektiv, samtidig som det legges sterke føringer på hvilket standpunkt seerne skal innta. Seerne blir ledet inn mot konklusjonen om at den riktige handlingsgangen vil være å slutte seg til IS og ta opp kampen mot de vantro. Til slutt vises det til at det strategiske målet til filmen er å appellere til nye rekrutter. Dette samsvarer også med den primære mottakergruppen som blir avdekket i den flerstemmige analysen.nob
dc.description.abstractThe Islamic State (IS) through its ability and determination to execute violence represents a new dimension, compared to previous and current terror organizations in the Jihad-landscape. With their inhuman and brutal execution videos, they have spread fear among the people throughout the world. Numbers from Homeland Security indicate an increase of people who choose to commit to the organization. A central factor within their recruitment is their ability to create and spread propaganda online. The purpose of this thesis, is to shed light on how IS communicates and appeals to potential recruits. The study aims to convey the prologue of the movie Flames of War: Fighting has just begun, released in 2014 by producer al-Hayat – IS’ own media center. The aim is to investigate how the movie communicates and appeals to potential viewers through the aspects of multimodality, multivocality and speech acts. The multimodal analysis examines how the movie communicates with the viewers through a variety of semiotic recourses. The analysis of the multimodal aspect, unveil how the movie manages to create closeness to reality. It seeks to place the viewers in “the middle of the war”. The movie displays explosions, warfare, romantic images of hostile war causalities and religious music elements (nasheed). It also visualizes similarities to action movies and action games with the use of special effects. The multivocality analysis explores different voices in the movie. In addition to explicit voices viewable for “the naked eye”, I argue for the existence of a set of implicit voices. These are the textualized voices created in the movie. If these voices correspond to the viewer’s own inner voices, they can contribute as an entranceway to the interpretation of the content. In the conclusion of this chapter, I account for three different recipient groups for the movie I claim to have uncovered. In the final analysis, I have chosen to conduct a linguistic-pragmatic approach. The analysis explores the aspect of speech acts, alleged to exist in the movie as illocutionary forces. The study contains an exploration of the existence of implicature and a discussion on why the movie chooses to communicate an implied message. This discussion takes place in the light of two different definitions of propaganda. The movie uses a form of hidden argumentation through a supposedly objective reasoning, while enforcing strict guidelines on which standpoints the viewers should take. The viewers are led to the conclusion that the correct action is to join IS in the war against the disbelievers. Finally, at last, it reveals that the strategical goal of the movie is to appeal to new recruits. This also corresponds with the primary recipient group, which is uncovered in the multivocality analysis.eng
dc.language.isonob
dc.subjectflerstemmighet
dc.subjectspråkhandlinger
dc.subjectpropaganda
dc.subjectFlames of War
dc.subjectIS
dc.subjectDen islamske stat
dc.subjectmultimodalitet
dc.titleFlames of War: Fighting has just begun Et innblikk i et av IS' mest ambisiøse filmprosjekter, med vekt på multimodalitet, handling og flerstemmighetnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-02-22T22:28:35Z
dc.creator.authorIversen, Hannes Mayer
dc.identifier.urnURN:NBN:no-57159
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/54057/1/Flames-of-War.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata