Abstract
I oktober 2013 debuterte den danske dikteren Yahya Hassan (f.1995) med en selvtitulert diktsamling om oppveksten i «underklassen» i Aarhus Vest. Parallelt med debuten uttalte dikteren seg hardtslående i media om foreldregenerasjonenes svik. Yahya Hassans medieuttalelser og innholdet i diktsamlinga bidro til å gi debuten voldsom oppmerksomhet, og innen utgangen av 2013 var det solgt over 100 000 eksemplarer av diktsamlinga. Denne oppgaven gjør en kritisk analyse av resepsjonen av Yahya Hassans debut for å avdekke hvilke tendenser som gjør seg bemerket der. Oppgaven undersøker framtredende tendenser som kan bidra til en forståelse av hvilke premisser som ble lagt for Yahya Hassan-diskursen i den første måneden etter debuten. Studien er fundert på antagelsen om at Yahya Hassans debut ble inndratt i sosiopolitiske diskurser. Hypotesen er at Yahya Hassans debut ble gjenstand for en tendensiøs politisering. Oppgaven foretar først en empirisk kartlegging av hovedtendensene i resepsjonen. Resultatet presenteres i kapittel 2. Her peker det seg ut tendenser som undergraver en verksorientert forståelse av debuten. Særlig betones Yahya Hassan som fremmed, og dette ses i sammenheng med innskrivingen av Yahya Hassan i en innvandrer- og integrasjonsdiskurs, som vil bli analysert i kapittel fire. For å forstå premissene diktsamlinga og Yahya Hassans medieopptredener la for resepsjonen, analyseres identitetsbetegnelser brukt av den empiriske og lyriske Hassan i kapittel tre. I kapittel fem analyseres utslag av tendensiøs politisering som særlig peker seg ut, mens i kapittel seks diskuteres hvordan reaksjonene debuten skapte kan forstås.