Hide metadata

dc.contributor.authorNysveen, Grethe Marie
dc.date.accessioned2017-02-08T22:27:41Z
dc.date.available2017-02-08T22:27:41Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationNysveen, Grethe Marie. Hvordan kan vi forstå rektors ledelse av lærervurderingsprosesser? En kvalitativ studie om rektors ledelse av lærervurderingsprosesser. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/53742
dc.description.abstractTemaet for vår oppgave er rektors ledelse av lærervurderingsprosesser. Innledningsvis har vi redegjort for relevans av temaet og oppsummert funn fra andre studier som tar for seg rektors perspektiver vedrørende arbeid med lærervurderingsprosesser. Da vi startet arbeidet med oppgaven fant vi lite litteratur om rektors erfaringer fra dette området. Formålet har vært å kaste lys på rektors perspektiver på ledelse av lærervurderingsprosesser. Studien er en kvalitativ casestudie som undersøker hvordan rektorer leder lærervurderingsprosesser. Problemstillingen belyses gjennom en analyse av intervjuer med fire ulike rektorer. På bakgrunn av våre funn har vi etablert et teoretisk rammeverk for å analysere og forstå rektorenes perspektiver. Våre viktigste funn kan oppsummeres i tre punkter. For det første opplever rektor forventninger til egen rolle i forbindelse med ledelse av lærervurderingsprosesser fra seg selv, skoleeier og lærere, og disse forventningene ser ut til å ha betydning for hvordan rektor utøver informasjonsrollen for å få oversikt over egen organisasjon. For det andre ser det ut til at kunnskap om pedagogiske prosesser har betydning for legitimitet og gjennomføring, og kan støttes av kunnskap om egen kontekst og for å tilpasse lærervurderingsprosessene. For det tredje kan strategier for å motivere og overbevise personalet om nytteverdien av lærervurderingsprosessene samt strategier for å følge opp prosessene bidra til en vellykket implementering. Én implikasjon er at en tydelig skoleeier som legger føringer for systemer for lærervurderingsprosesser kan bidra til at rektor har noen holdepunkter for å utarbeide helhetlige systemer for oppfølging av undervisningskvaliteten. En annen implikasjon er at dyp innsikt i pedagogisk teori og god praksis bidrar rektors evne for å lede gode lærervurderingsprosesser. En tredje implikasjon er at rektorer kan dra nytte av strategier som endringsledelse når lærervurderingsprosesser skal innføres. Vår undersøkelse antyder at rektor har bruk for innsikt i egen rolle, kunnskap om pedagogiske prosesser, kompetanse om oversettelser av ideer og strategier for endringsledelse.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleHvordan kan vi forstå rektors ledelse av lærervurderingsprosesser? En kvalitativ studie om rektors ledelse av lærervurderingsprosessernob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2017-02-08T22:27:41Z
dc.creator.authorNysveen, Grethe Marie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-56893
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/53742/1/munkeby_nysveen_master_endeligversjon.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata