Abstract
Denne oppgaven handler om hvordan læringsrommet oppleves på et arbeidsrettet tiltak som kan sies å befinne seg midt i mellom andre mer definerte lærings- og arbeidsarenaer. Tiltaket drives som et ordinært hotell der læringen innebærer både yrkesspesifikke ferdigheter og grunnleggende arbeidslivsferdigheter. Jeg ønsket å intervjue deltakere som ikke hadde fullført videregående for å forstå deres refleksjoner rundt læring innenfor denne konteksten. Tiltakslederne er inkludert for en økt innsikt, spesielt i tilknytning til det relasjonelle. Problemstillingen jeg har valgt er som følger: Hvordan oppleves læringsrommet for lavt utdannede deltakere på et tiltak som både skal fungere som en arbeidsplass og en overgangsfase? Jeg har inndelt problemstillingen i fire forskningsspørsmål som er besvart i hvert sitt analysekapittel: 1. Hvilke erfaringer og oppfatninger har deltakerne med læring og arbeid? 2. Hva kjennetegner læringsprosessen i de ulike avdelingene, og hvordan bidrar dette til en økt forståelse av læringsrommet? 3. Hva innebærer rollene og relasjonene som formes, forhandles og utøves? 4. Hvilke muligheter og spenninger synliggjøres av deltakerne og lederne i tiltakets læringsrom? Begrepet læringsrom henviser i denne sammenheng til det fysiske og relasjonelle rommet for læring intervjupersonene opplever at de befinner seg i på tiltaket, spesielt i tilknytning til muligheter og spenninger. Jeg har gjennomført 14 kvalitative samtaleintervjuer med ni deltakere i alderskategorien 21-45 år, og fem ledere. Åtte av de ni deltakerne har ikke fullført videregående opplæring. For å forstå hva det innebærer å lære gjennom arbeid har jeg valgt Lave og Wengers sosiale læringsteori. Van Genneps beskrivelse av liminalitet og Turners videreføring av begrepet anvendes for å gripe det tvetydige og dynamiske ved læringsrommet som overgangsfase. I tillegg er andre teoretiske bidrag inkludert underveis. Grunnene for hvorfor deltakerne verdsatte å lære gjennom arbeid på tiltaket var knyttet til å bidra med noe meningsfullt som skapte mestringstro, og å ”gjøre ting i praksis” med nærhet mellom læring og utførelse. Dette står i kontrast til deltakernes negative opplevelser fra skolesystemet. Et hovedfunn er hvordan læringsprosessen i de tre avdelingene kjennetegnes av vekslingen mellom det spontane og planlagte, der opplevelsene av tiltakets læringsrom befinner seg i skjæringspunktet mellom læring og arbeid, og mellom skole og jobb. Gjennom en selvstyrt læringsorientering utvikler, videreutvikler og korrigerer deltakerne kunnskap i møte med nye situasjoner. Her spiller rekontekstualisering av kunnskap en sentral betydning. Opplevelsene av læringsrommets roller og relasjoner var preget av tvetydighet. Lederne balanserer mellom å være omsorgsperson, lærer og sjef, noe som medførte rollekonflikter, men også læringsmuligheter. Deltakerne fortalte om en stor frihet til å utforme og sjonglere mellom rollene som deltaker og potensiell ansatt, men også om forhandlinger og rolledistanse. Jeg hevder tvetydigheten kan sees i sammenheng med at deltakerne ”ikke lenger” er arbeidsløse, men ”ikke ennå” ordinære ansatte. I stedet befinner de seg midt i mellom der de kan utfordre arbeidslivets og skolens etablerte regler og normer. Tolkningen bekreftes av intervjupersonenes beskrivelser av et større og tryggere læringsrom. Aktørene er friere fra strukturelle rammer, men ytre institusjoner bidrar likevel til regulering av handlingsbetingelser fordi tiltaket skal etterligne et ordinært hotell. Dette medfører at individuell tilpasning og tempo kommer i konflikt med bransjekrav. Realitetssjekking utgjør her en hovedstrategi for å minne deltakerne på kontrastene mellom tiltaket og en ordinær jobb. Aktørene står på en terskel der de skal videre og kommer dermed aldri helt inn i sentrum av praksisfellesskapet. Resultatet blir spenninger, paradokser og tvetydighet, men også læringsmuligheter i form av refleksivitet. Både for deltakerne som lærer mer om seg selv – belyst med Giddens ”selvets refleksive prosjekt”, – men også for tiltakets ledere som benytter det ordinære arbeidslivet som målestokk. Et hovedfunn er hvordan opplevelsene av læringsrommet svinger som en pendel mellom skole og jobb der den aldri når opp til ytterpunktene. På grunn av den liminale posisjonen er pendelen i konstant bevegelse mellom mulighetene og spenningene som formes og forhandles i midten. Forhåpentligvis kan innsikten videreutvikles for å øke kunnskapen om læring for denne gruppen ettersom de beveger seg gjennom ulike komplekse overgangslabyrinter, arbeids- og læringsarenaer.