Hide metadata

dc.date.accessioned2016-11-07T14:11:45Z
dc.date.available2016-11-07T14:11:45Z
dc.date.created2016-05-29T12:48:45Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationFrich, Jan C . Medisinsk grunnutdanning – hvordan har norske universiteter forholdt seg til signaler om nye kompetansekrav?. UNIPED. 2016, 39, 304-315
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52988
dc.description.abstractKunnskapsutviklingen innen medisin, ny teknologi og endringer i befolkningens forventninger og behov fører til stadige endringer i helsevesenet. Hvilke signaler har norske myndigheter gitt de siste ti år når det gjelder innholdet i medisinstudiet, og hvordan har norske universiteter forholdt seg til disse? En gjennomgang av offentlige dokumenter og rapporter viser at norske helse- og utdanningsmyndigheter forventer at nyutdannede leger tilegner seg kunnskap om kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet og har forståelse for systemer og behandlingsforløp. Det kreves videre at leger kan samarbeide i team på tvers av tjenestenivåer og profesjonelle grupper, kan involvere pasienter og brukere, og har kompetanse innen elektronisk samhandling og forebyggende helsearbeid. Norske universiteter har forholdt seg til nye kompetansekrav og signaler fra myndighetene ved å iverksette endringer og revisjoner i de medisinske studieplanene. Utviklingen av medisinstudiet fordrer dialog mellom universitetsmiljøene og nasjonale og internasjonale fag- og forskningsmiljøer, myndigheter, studenter, arbeidsgivere og representanter for brukere og pasienter. Statlig detaljstyring av studiets innhold vil kunne hemme lokal innovasjon og universitetenes eget kontinuerlige arbeid med å utvikle og kvalitetssikre studieplanene.en_US
dc.languageNB
dc.language.isoenen_US
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådet
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleMedisinsk grunnutdanning – hvordan har norske universiteter forholdt seg til signaler om nye kompetansekrav?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorFrich, Jan C
cristin.unitcode185,52,11,0
cristin.unitnameAvdeling for helseledelse og helseøkonomi
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1358164
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=UNIPED&rft.volume=39&rft.spage=304&rft.date=2016
dc.identifier.jtitleUNIPED
dc.identifier.volume39
dc.identifier.startpage304
dc.identifier.endpage315
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-03
dc.identifier.urnURN:NBN:no-56310
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1893-8981
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52988/1/medisinsk_grunnutdanning_hvordan_har_universitetene_forho.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International