Abstract
Bruken av terrorhendelser i samfunnsfagundervisningen utgjør studiens tema, og de sekvensielle terrorhandlingene 22. juli 2011 i Regjeringskvartalet og på Utøya utgjør casen studien vil fokusere på. Studiens problemstilling lyder: Hvordan bruker et utvalg VGS-lærere terrorhendelsen 22/07 i sin samfunnsfagundervisning? 22. juli 2011 kan karakteriseres som et symbolsk angrep på det norske demokratiet og demokratiske verdier. I lys av skolens og samfunnsfagets demokratifremmende rolle har terrorhendelsen 22/07 i samfunnsfagundervisningen en fagdidaktisk relevans fordi hendelsen inneholder flere elementer som direkte kan knyttes opp mot spesifikke temaer fra læreplanen i samfunnsfag, og samfunnsfagets overordnede formål (Knapstad, 2012; Utdanningsdirektoratet, 2013a). En utforskende studie utført våren 2012 fant imidlertid ut at terrorhendelsen 22/07 har vært lite tematisert i samfunnsfagundervisningen i vid forstand, og at den konkrete bruken av 22/07 i norsk samfunnsfagundervisning utgjør et tema det tidligere har blitt forsket lite på, og et tema lite behandlet i faglitteraturen (Knapstad, 2012). Sommeren 2016 vil det derimot være 5 år siden terrorhendelsen skjedde, og på bakgrunn av dette har studien som formål å si noe om hvordan et utvalg VGS-lærere bruker 22/07 i samfunnsfagundervisningen i dag. Studiens problemstilling er besvart gjennom en kvalitativ metodetilnærming, og det har blitt utført kvalitative forskningsintervjuer med 4 VGS-lærere basert på en semistrukturert intervjuguide. Et vesentlig funn ved studien handler om at 22/07 brukes som en referanse i faglige sammenhenger av studiens lærere i samfunnsfagundervisningen. Måtene og sammenhengene studiens samfunnsfaglærere bruker 22/07 som en referanse kan deles inn i tre: det er tilknyttet et overordnet og pragmatisk aspekt og lærernes tolkninger av læreplanen, meningsbygging, og demokratisk medborgerskap. De to sistnevnte måtene og sammenhengene utgjør to andre vesentlige funn ved studien. Studien utgjør imidlertid et tidsvitne av et utvalg VGS-samfunnsfaglæreres undervisning anno 2016. Hva slags rolle 22/07 skal ha, og hvordan den skal fortelles i undervisningen, antydes i studien for å være av en noe uavklart karakter som videre vil avhenge av samfunnsfaglærerne, deres tolkninger av læreplanen og hvordan de velger å minne 22/07 i undervisningen. Samlet sett antyder studien at det er interessant at studiens samfunnsfaglærere hovedsakelig har valgt å bruke terrorhendelsen 22/07, et terrorangrep på det norske demokratiet og demokratiske verdier, som en måte å utdanne det Mikkelsen et al. (2011) betegner som morgendagens samfunnsborgere, og til å gå fremover og skape mening i det meningsløse som skjedde 22. juli 2011.