Abstract
Drøfting er en sentral ferdighet i samfunnsfaget, både som uttrykksmåte og i tilknytning til vurderingssituasjoner, likevel er det en allmenn oppfattelse av at drøfting er forvirrende og utydelig. Formålet med denne studien er å utforske og belyse noe av kompleksiteten i begrepet drøfting. Problemstillingen for studien er: Hvordan forstår samfunnsfaglærere i videregående skole drøfting? Den tar utgangspunkt i Førland (1996), Flyum (2011) og læreplanenes beskrivelser av drøfting som metode og ferdighet. Studien viser til elementer som knytter drøfting, kritisk tenking og fagskriving sammen med formål for samfunnsfaget. Studien bygger på en kvalitativ metodetilnærming og analysene baserer seg på et empirisk datamateriale samlet gjennom fire forskningsintervjuer med samfunnsfaglærere i videregående skole. Intervjuene er blitt transkribert og deretter kodet i anvendelige kategorier for analyse. Analysen er blitt gjort med et formål om å utforske drøfting som begrep og deles i to. På den ene siden er lærernes forståelse av drøfting og på den andre siden er hvordan lærerne bruker drøfting i undervisningen. Felles for det teoretiske og empiriske materialet er at det knyttes tett til offentlige dokumenter i skolen. Analysen av datamaterialet viser at forståelsen av drøfting støtter seg i stor grad på bruk av synonymer for å forenkle eller utdype begrepet. Diskusjon er et slikt synonym. Lærerne uttrykker også en forståelse for drøfting som kan innebære at begrepet brukes for å beskrive en fagartikkel. Det vil si at elever får i oppgave å skrive en drøfting, når det forventes en fagartikkel som svar. Elementer som oppgavestruktur og problemstilling blir trukket inn når det prates om drøfting. Videre vises det til lærernes oppfatning om læreplanens beskrivelse av drøfting. Et annet moment som trekkes frem er lærernes tanker om tverrfaglig samarbeid som sentralt i arbeidet med drøfting.