Abstract
Samfunnsfaget skal gi elever erfaring og stimulere et aktivt medborgerskap og demokratisk deltagelse. Hva som ligger i begrepet ”aktivt medborgerskap” er ikke eksplisitt og er derfor vanskelig å få grep om. Oppgaven utforsker hva begrepet ”aktivt medborgerskap” innebærer for elever ved å få tak i ambisjonene og forventningene som stilles til elevene. Oppgaven har som formål å utforske hva som ligger i begrepet med et mål om å kunne gi noen konkrete eksempler på hva et aktivt medborgerskap innebærer. Dette utføres gjennom en idéanalyse av læreplanene i samfunnsfag fra 2010 og 2013 og læreboken Streif. Problemstillingen er: ”Hva kjennetegner den norske normativt ideelle aktive medborger?”. Oppgaven skal lede frem til en beskrivelse av et aktivt medborgerskap. Oppgaven ser medborgerskap som en rolle og legger en kombinert aktør- og strukturteori til grunn. Analysen har brukt ulike kategorier av medborgere og nivåer for deltagelse, for å åpne begrepet og synliggjøre innholdet. Analysen av utvalget har blitt til gjennom en hermenautisk idéanalyse. Læreplanene fra 2010 og 2013 har blitt sammenlignet for å finne hvilke generelle mål for opplæringen av aktive medborgere som er eksisterende, videreførte, nye, og ekskluderte i den formelle delen av læreplanen. Læreboken har vist flere av de samme målene som læreplananalysen, men her satt inn i konkrete situasjoner i den opplevde læreplanen. Formålet med tolkningen er å kunne gi en deskriptiv forklaring av aktivt medborgerskap. Oppgaven kan konkludere med at begrepet er omfattende, men fleksibelt. Det innebærer både forventninger til hva elevene skal gjøre, og forventninger til hva de ikke skal gjøre. Her er både kunnskaper, ferdigheter, verdier, holdninger, interesser og oppfatninger inkludert. Hvor aktive medborgerne forventes å være avhenger av engasjementet og involveringen i den enkelte saken. Den aktive medborger er for eksempel en som stemmer ved valg. Den aktive medborger er engasjert, kritisk, fagorganisert, tolerant og miljøbevisst. Det er forventet at de aktive medborgerne skal stille seg bak likestilling og likeverd, og at de skal støtte demokratiet, menneskerettighetene og ytringsfriheten. Det stilles også noen forventninger til hva de ikke skal gjøre - som å krenke andre, klage, være rasistiske, diskriminere eller unndra skatt.