Abstract
Tittel Muligheter og begrensninger i Læreplanverket for Kunnskapsløftet Problemstilling og forskningsspørsmål Med utgangspunkt i oppgavens formål ble følgende problemstilling formulert: Hvordan opplever PP-rådgivere Læreplanverket for Kunnskapsløftets muligheter og begrensninger i valg av opplæringsmål i utarbeiding av sakkyndig vurdering med hensyn til et livsløpsperspektiv for elever med lett grad av utviklingshemming? Det ble utformet følgende forskningsspørsmål for å konkretisere den formulerte problemstillingen: • Hvordan forstår PP-rådgiverne elever med lett grad av utviklingshemming? • Hvilke muligheter og begrensninger opplever PP-rådgiveren innenfor Læreplanverket for Kunnskapsløftet med hensyn til valg av opplæringsmål for elever med lett grad av utviklingshemming? • Hvordan forholder PP-rådgiveren seg til de begrensningene han/hun opplever innenfor Læreplanverket for Kunnskapsløftet? • Hvordan beskriver PP-rådgiveren opplæring i et livsløpsperspektiv, og brukes dette i den sakkyndige vurderingen? Metode og materiale For å få en forståelse for hvordan PP-rådgivere opplever muligheter og begrensninger i Læreplanverket for Kunnskapsløftet når de skal velge opplæringsmål for elever med lett grad av utviklingshemming med hensyn til et livsløpsperspektiv, har jeg valgt en kvalitativ forskningstilnærming. Det ble benyttet et semistrukturert forskningsintervju i møte med informantene. Mitt endelige utvalg bestod av tre PP-rådgivere som alle hadde erfaring med sakkyndighetsarbeid for elever med lett grad av utviklingshemming. Det ble også foretatt et prøveintervju med en PP-rådgiver som også oppfylte utvalgets kriterier. Intervjuene ble tatt opp på lydopptaker og deretter transkribert. Videre ble analyse og tolkning gjort med utgangspunkt i et hermeneutisk perspektiv med bruk av temasentrert analytisk tilnærming. Resultatene ble presentert i form av sitater og beskrivende tekst inndelt etter hovedtemaer og undertemaer med hensikt å finne svar på forskningsspørsmålene. Avslutningsvis etter hvert hovedtema ble resultatene drøftet. Resultater og avsluttende vurdering Gjennom en vurdering av resultatenes hovedtendenser fant jeg ut at PP-rådgiverne opplever flere begrensninger og muligheter i Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Mange av begrensningene er ikke direkte knyttet til Læreplanverket for Kunnskapsløftet. På bakgrunn av PP-rådgivernes beskrivelser har jeg vurdert at utfordringene i skolen er indirekte med på å påvirke valg av mål i sakkyndig vurdering for elever med lett grad av utviklingshemming. Skolens utfordringer handler om manglende ressurser, manglende arbeid med lokale læreplaner og manglende læreplan i sosial kompetanse. Dette skaper også begrensninger for valg av mål i sakkyndig vurdering for elever med lett grad av utviklingshemming. Begrensningene som kan knyttes direkte til Læreplanverket for Kunnskapsløftet er blant annet kompetansemålene i læreplanen for fag. Mange av kompetansemålene er urealistiske å oppnå for elever med lett grad av utviklingshemming. Begrensningene i kompetansemålene kan løses ved å gjøre avvik fra læreplanen. Avvik bidrar til muligheter for valg av realistiske kompetansemål og de grunnleggende ferdighetene er mye brukt i dette arbeidet. Å gå til de grunnleggende ferdighetene er med på å skape muligheter og gjør det også mulig å velge mål med hensyn til et livsløpsperspektiv. Den generelle delen med overordnede mål er lettere å tilpasse til elever med lett grad av utviklingshemming, også med hensyn til et livsløpsperspektiv. PP-rådgiverne uttrykker at de opplever Læreplanverket for Kunnskapsløftet som vanskelig, slitsomt og dårlig når det skal velges mål til denne elevgruppen.